ROZITA SENDAYU TINGGI

Artikel ni aku rembat dari blog blog yang aku search kat encik google...



images Kenapa Pengasas Sendayu Tinggi Berpurdah?






-  Mengapa Jutawan Sendayu Tinggi Pakai Purdah

Rasanya sudah ramai yang tahu tentang kesusahan lampau saya kerana banyak majalah menyiarkan cerita itu. Niat saya tiada lain, hanya mahu menjadi pencetus semangat untuk wanita di luar sana. Biar mereka tahu, sebagai manusia jangan terlalu mengharapkan orang lain untuk berjaya dalam hidup.
Saya pernah jadi penoreh getah, sambil-sambil itu melakukan bermacam-macam kerja kampung untuk menampung hidup. Malah pernah juga cuba berniaga kedai runcit, menyertai MLM dan bekerja kilang.
Apabila berjaya dengan perniagaan Sendayu Tinggi, saya mula sedar manusia perlu ada tiga sifat jika mahu berjaya. Pertama, mereka mesti mengorak langkah untuk memulakan perkara kecil dalam diri. Kemudian, jangan pernah berkata tidak sebelum mencuba kerana tiada apa yang mustahil. Ketiga, jangan suka menyalahkan orang lain.

Nilai sepuluh sen 
Bila sudah berjaya mengumpul kekayaan, tiap-tiap tahun saya pergi umrah. Ada banyak peristiwa yang dialami di tanah suci namun ada satu pengalaman yang paling menarik. Ia berlaku ketika saya tidur lalu bermimpi, satu suara menyuruh saya membaca beberapa ayat daripada surah Al-Baqarah.
Sekembalinya saya ke tanah air, saya terus mencari tafsir Al- Quran. Saya mendapati antara maksud ayat yang disuruh baca itu ialah mereka yang mendapat hidayah namun jika memalingkan mukanya, mungkin tiada lagi hidayah untuknya selepas itu.
Saya memang sudah lama terdetik mahu berganjak ke alam (fasa) lain sebaik sahaja usia mencecah 40 iaitu membuat persediaan untuk mati. Saya mula melihat betapa kehidupan di dunia ini sangat singkat, indah dan perlu dinikmati. Saya sedih mengenang ramai orang yang berjaya dalam perniagaan tetapi hidup tidak bahagia.
Ketika saya mengejar dunia, hidup dirasakan huru-hara. Pernah saya beli sebuah kereta dengan harga RM1 juta. Setiap kali tiba di satu-satu tempat, saya senang melihat banyak mata memandang dan berbisik-bisik kagum. Namun lama-kelamaan saya tersedar, rasa bangga melihat kekaguman orang itu menimbulkan perasaan riak dan mahu menunjuk-nunjuk.
Jika syiling sepuluh sen terjatuh, pernah satu ketika saya tidak mahu mengutipnya semula. Waktu itu saya memikirkan kelas sebagai seorang jutawan. Tetapi hari ini, saya tidak mahu lagi bersikap begitu. Saya mahu buang rasa riak, sebab nilai duit sepuluh sen itu besar nilainya pada sesetengah orang dan tidak patut dibazirkan begitu sahaja.
Saya tidak pandai mengaji dan tidak tinggi ilmu agama. Jadi saya mengupah seorang ustazah yang tinggal bersama di rumah ini untuk mengajar serta seorang ustaz untuk berkongsi ilmu agama. Sehari setiap minggu, rumah saya dibuka untuk orang ramai menyertai majlis ilmu yang dibuat di sini.
Impian saya yang masih belum tercapai ialah membina sebuah kompleks hasil perniagaan. Di kompleks berkenaan saya mahu membangunkan aktiviti dakwah di samping memberikan kehidupan kepada fakir miskin menerusi perkongsian ideologi perniagaan.
Saya tidak mahu golongan susah yang saya bantu ini memandang saya sebagai sumber kewangan. Saya tidak memberikan mereka ‘ikan’ tetapi ‘pancing’ untuk mengubah kehidupan. Caranya saya beri mereka produk untuk dipasarkan. Saya juga mengambil kuih, kerepek dan lain-lain daripada mereka untuk dijual.
Satu lagi impian yang sedang diusahakan, saya mahu bina sebuah rumah perlindungan untuk anak yatim piatu dan mualaf. Rumah sudah ada, tenaga pengajar pun tidak ada masalah. Cuma tinggal mencari bayi dan kanak-kanak untuk dibesarkan dengan pendidikan akademik berserta ilmu agama di rumah tersebut.

Kini mula berpurdah

Purdah ini sudah lima bulan saya pakai. Bukan sebab alim, dan bukan juga sebab H1N1. Sebaliknya inilah antara cara saya menjaga hati daripada dirasuk perasaan riak. Bila mengenakan purdah, tiada orang yang mengenali saya jadi tiada lagi layanan istimewa yang biasa saya dapat.
Saya tidak malu untuk mengaku, selama ini memang saya pakai tudung tetapi hati masih kotor. Ini kerana walaupun memakai tudung saya sering kalah bila syaitan berbisik supaya bersolek setiap kali ke luar rumah sesuai status selaku pengasas produk kecantikan.
“Kau kenalah pakai baju yang menampakkan kelangsingan, barulah orang tahu produk kau bagus”  – itu juga antara bisikannya yang sering menewaskan saya. Barangkali ketika itu saya antara wanita akhir zaman yang disebut dalam hadis ‘menutup aurat tetapi masih bertelanjang’ .
Sebagai majikan pula, kadangkala saya memarahi pekerja kerana mahu semuanya serba sempurna. Saya menjadi sungguh takut apabila tersedar dan berfikir bagaimana pula saya di sisi majikan paling besar iaitu Allah Taala? Dia pun berhak marahkan saya kerana sungguhpun solat, di mana zikir dan amalan sunat bagi menyempurnakan lagi amalan kepadanya?

Syukurlah, perubahan yang dibuat melimpahkan bahagia dalam hidup. Anak-anak  (Nurhayati, Alif Syukri, Aiman Hazim, Nurazizah dan Nurain Sufiyah)  dan suami melengkapkan lagi dunia wanita ini.
Kini hari-hari saya lalui sambil meneguk kelazatan ilmu akhirat. Melayan keletah anak-anak, mengulit orkid, epal Madura, daun kesum, kedondong, kari, limau purut dan pokok herba lain; juga melayan burung, ayam, lampam, puyuh, puyu dan tilapia melengkapkan lagi kediaman bak syurga dunia yang saya gelar Sorga Ammi.
Sesudah solat Subuh, tatkala berdiri di balkoni rumah menyaksikan kabus berlalu dibawa angin sambil merenung kalam-kalam bukit , saya semakin yakin betapa perlunya saya bersyukur menjadi hamba yang dilimpahi kasih sayangNya.



Nota jari kaki kontot aku :
Aku hanya berkongsi bend ayang baik ....benda ni korang leh nilai sendiri mane baik buruk dia kan kan kan..

Aku tak pernah sempurna, so aku tak reti nak menyempurnakan orang lain...aku sendiri masih mencari cari..meraba raba...mengklik klik maklumat bagi menambah ilmu ini... tapi adalah lebih baik kita berubah dari baik ke lebih baik... aku tau..soal berubah ke tak..ini adalah soal individu...soal antara korang ngan Allah...tapi macam aku cakap tadi...aku hanye berkongsi benda baik... tak rugi duit aku pon ha...share artikel ni...

okeh...aku tak nafikan...aku memang JAHIL bab agama...bukan muda yang aku ingin katakan...tapi aku alpa dengan duniawi...macam rozita kata...hidup ni singkat...kita jangan persiakan dan harus dinikmati...ehh betol...xde salah pon dia cakap tu...tapi yang ingin kita nikmati tu ape? benda baik ke tak??? bila aku bujang dulu..yup...aku bebetol stuju...dulu aku tak bertudung sebab ..kejap pakai kejap x..ehh..suke suki kan...ahaks..:P (shame on me..) tapi...aku de sms tanye kinchan..(banyak kali tanye ko.....) "abang...kalau ayg pakai tudung penuh okeh tak..??? " okeh...abang lagi suka..comey dan ayu..." auuuwww.....menari nari shuffle sambil join marsya.... "abg tak cakap abang suka yang bertudung.....abang tau orang bertudung tak sumer baik..tapi bertudung tu kan tuntutan" "baik suami.." (abang sponsor beli tudung erkkk..?? :P)

Aku tau..de suami suami kat luar sane lagi suke bini dia seksi...tapi 1 je aku nak tanye u olls sumer...mata somi kt ni pandang kt sorang aje kah???? pandang pompuan cun liuk lentok gediks gediks lalu depan sebelah menyebelah dia..tak pandang lame...menjeling skit je kompem lah...dalam hati mesti cakap camni..."bestnye dapat bini/aweks/skandal cam pompuan tu...kompem aku tak cari lain...t hakkkkktuiiihhhhhhhhhhh...boleh makan kunyah kunyah ayat ko tu...kalau ko dah suka pandang sorang pompuan seksi ...tak mustahillah ko suka pandang another gurl...kiter leh cakap kiter kenal suami kiter...kenal..aku pon kenal gak laki aku...tapi korang leh xray tak hati dorang??? kompem x kan...cuma kt hanye boley tawakal aje kan....

Aku nak citer skit kisah sorang kawan aku ni....laki dia memang mata takleh kelip nengok pompuan seksi...sebab member aku ni dulu memang cekci u olls..selak sane selak cni..auwww.....:P
Tapi dia kabor...memang dari zaman cintan cintun sampai dia dh kawin dia camtu...laki dia usha dia pon sebab dia cekci...(jujur aku gtau..muke taklah lawa..woopp..mati aku...) 
Aku pendekkan citer lah....kawan aku ni even dia seksi..tapi solat tak tinggal k...de skali tu..dia wat solat hajat ...solat istikharah...mintak petunjuk...bukan sebab dia de masalah..tapi dia mintak Allah beri dia petunjuk dalam kehidupan dia ni...jika dia tersilap langkah...mohon Allah menunjukkan kesalahan itu...aku tak tau lah baper lame dia wat solat tu....tapi....ritu aku berchantting ngan dia..dia citer kan dari A-Z.....
dia kata cmni

dia : ma.....aku tenang skang

aku : selame ni apsal ko x tenang ke?

dia : selama ni aku leka rupernye ma..aku tunduk pd duniawi...aku lupe selame ni Allah sedang uji aku...aku ingat kalau ak ikutkan permintaan laki aku....aku akan bahagia...

aku : baguslah ikut ckp laki...syurga tempat ko...

dia : x ma...selama ni aku menjaga segalanye tok dia..tapi dia de orang lain...dia mendua mentiga kan aku

aku : (sedang tercengang cengang sambil mulut ternganga mata terbeliak...okehh amik tangan sila tutup mulut ko tu..) ...Ya Rabbi...ko biar betik??? takkan lah dia wat ko camtu...ko ni je kot prasangka kt dia

dia : Demi Allah...aku nampak dengan bijik mata aku yang kaler grey ni ha....dalam diam dia wat ak camtu.mungkin berkat doa aku.

aku : abis....ko camner skang?? (nasib anak takde lagi ko..)

dia : aku mintak dia lepaskan aku...bak kata ko..klu dia dah mula berpaling ke arah wanita lain..tu bermakna..aku dah tiada dalam kamus idup dia.lagi pon..aku rasa dia tak pernah membimbing aku kearah yang dituntut islam...agama....

aku : aku doakan ko dh wat keputusan yg terbaik k...aku sentiase disamping ko....

dia : ma...doakan aku mampu berdiri lagi yer

aku : apsal ..kaki ko lumpuh ker?

dia : aku sepak ko nak???

aku dan dia : GELAK SAMBIL MENITISKAN AIRMATA

okeh..nmpk x...aku tak ckp sumer lelaki adalah same k....antaranye... tapi setiap perubahan korang tu haruslah ikhlas okeh....nak ikhlaskn diri sonang jo...mintak doa pada Allah ditetapkan iman dan pendirian korang....

aku tertarik dengan kisah rozita ni....impian dia dimasa hadapan...dia senang..dia tak lupe tok membantu...
eh dulu aku de jumpe dia kt curve okeh..ms tu dia baru bertudung..tecik je orangnye...kedek kedek pimpin anak dia...aku hengat cucu...meletopps ko dia...jeles tgk pipi dia yang gebuss tu....
aku kalau jadi jutawan cam dia...pon nak wat camtu lah..(dan dan kan.....muahaha...)
tapi takde lah sampai aku berpurdah...agak agak jugak aku keje kt mane kan...

pendekkan je lah k...aku actually malu pada anak dare aku..dia penah sound aku tepek...ma...naper suke pakai macam tu....??? ustazah cakap bla bla bla.......................ha ko.....ko mampu nak jawab??? sentap mak ko nakkk.... sometimes..aku perlu berubah..tapi yang ni memang perubahan ikhlas dari ahkak okeh...hijrah....auuuchh...tapi pelan pelan lah...otak dh liat wei...tengah nak sental ni ha.....klorok tak lot...aku ngah guna asid...:P

ehh aku nak larik...kompem de manusia yang ngah muncung kata aku macam macam...Alhamdulillahhhh....


No comments:

Amaran !!

As-Salam...ini adalah blog peribadi saya..segala yg terpampang adalah ceritera sehari-harian saya dan juga keluarga..setiap manusia tu punya ceritera2 yang ingin dikongsi bersama-sama..Anda punye hak yg same,tp tolong hormati setiap hak org lain juga ya!!!
Sebarang kecurian gambar2 dan video di dalam blog ini adalah dilarang tanpa kebenaran dari saya sendiri.
Blog ini dicipta adalah untuk tatapan anak2 sy kelak apabila mereka meningkat dewasa dimana sy nk mereka lihat perkembangan mereka sejak kecil sehingga menjadi org yg berguna kelak.Jika 1 hari kelak kami tiada,jd blog ini akan menjadi medan tatapan anak2.

copypaste

Protected by Copyscape Online Plagiarism Detector

my angle girl

my angle boy

AL-FATIHAH