durian...

Assalammualaikum...
selamat petang....
bersiaran secara langsung dari umah..yeaaahhaaa...
aku cuti uiitt....weekend ritu kan cuti2 wif family in law...so..penat..
smalam berkemas umah sampai kol 3am ok...kol 4 baru tido.. *pengsan*
bangun kol 10am....heavennn...biler lah aku dapat jadi surirumah sepenuh masa .. :(

disebabkan matahari langsung tak menampakkan cahaya nye...baju bersidai dalam umah hajo...ingat nak basuh kete terbantut....maka aku buat keputusan tok update entry dan buat skali entry2 tok di auto publish... ^_^

lastweek musim durian menjelma lagi..aku rase...buahan kan malaysia ni dah xde bermusim erk..sesuke dia je nak berbuah...... :P

macam biase...biler musim buah durian...aku laki bini memang akan terjah 1 gerai durian cina kat sungai chua ni....gerai ni memang menjadi favourite port aku laki bini tok beli buah durian ni...

kenape ye..
1st kejujuran cina tu berniaga...
aku pernah beli durian kat area kajang bangi ni.....pernah skali ritu....aku memang teringin kot nak buat crepe durian....pastu gerai cina ni tutup...aku laki bini merayau ke bangi beli durian..beli kat roundbout bangi (area ikan bakar petai) beli lah dalam 4 biji..konon ingat isi tak tebal asalkan banyak lah...
beli rm40++ tak silap....balik umah...ape jadi.....buah durian keras...ade yang dah tak berape elok...leh makan 5-6 ulas hajo.....
aku bukan nak kondem orang melayu berniaga makan ni...tapi ko beniaga...nak beniaga LONG TERM....tolong lah berniaga dengan jujur....dan bukan aku nak up kan kaum cina...tapi aku belajar dari cina...
"kita jual harga mampu milik....kasi itu customer suke same produk kita...nanti dia boleh promote dan jadi regular customer kita lol"

dan aku laki bini memang menjadi regular customer pada 2-3 tokeh....tak kira lah perabot ke..makanan ke...barang2 IT ke...barang kereta ke...walaupon kadang-kadang ade sesetengah item dia mahal skit dari tempat lain..tapi sebab jujur berniaga ..aku rasa aku go on je...sebab dia akan bagi service baik pada kita...
macam ade 1 kedai mamak ni...kat sbelah Winnie plaza kajang....
kitaorang blom duduk ...tokeh dia dah datang ke aku bagitau......Akak...air sudah order....telur separuh masak 4 biji......makan saje belom confirm kan...
bukan nak kata kita perlu kan layanan macam raja..tapi dalam berniaga ni...ko perlu ade pro and kontra....kalau nak customer always dengan ko....belajar jujur dengan diri dan orang lain...itu je bagi aku kunci kejayaan sesebuah perniagaan...

berbalik pada durian tadi....sebabkan laki aku selalu beli durian kat dia...sampai dia kadang kadang bagi sebijik durian free...aku suke percuma itu..haha...
lokasi gerai tu senang je...bebetol tepi jalan trafik light simpang empat sungai chua..dekat dengan TLS firness centre ataupon CIMB sungai chua...durian kunyit dan XO adalah terbaikkkk.....boleh makan kat situ ataupon bungkus bawak bali...aku suke soh dia kopek masukkan dalam polistrin...

pada sesiape hantu durian..gi lah serbu.....selalu stok dia akan bawak 1 lori besor tu..kompem habis cepat.....
*_*

ni durian kunyit....isi tebal...biji kecik....so memang puas hati...



No comments:

Amaran !!

As-Salam...ini adalah blog peribadi saya..segala yg terpampang adalah ceritera sehari-harian saya dan juga keluarga..setiap manusia tu punya ceritera2 yang ingin dikongsi bersama-sama..Anda punye hak yg same,tp tolong hormati setiap hak org lain juga ya!!!
Sebarang kecurian gambar2 dan video di dalam blog ini adalah dilarang tanpa kebenaran dari saya sendiri.
Blog ini dicipta adalah untuk tatapan anak2 sy kelak apabila mereka meningkat dewasa dimana sy nk mereka lihat perkembangan mereka sejak kecil sehingga menjadi org yg berguna kelak.Jika 1 hari kelak kami tiada,jd blog ini akan menjadi medan tatapan anak2.

copypaste

Protected by Copyscape Online Plagiarism Detector

my angle girl

my angle boy

AL-FATIHAH