Masakan Frozen Buat Ahli-ahli Keluarga

Assalamualaikum...
hari isnin bersamaan 18 januari 2015 ...
sihat?? harap sihat lah semua nye ye x???

sebulan lebih cuti memasak bekal anak-anak...heaven bakhang~~~~~

bila kiddos dah masuk sekolah..rutin memasak pon bermulalah semula...memandangkn tahun ni...ke 2-2 anak anak aku bersekolah penuh...so...time manangement adalah sangat penting bagi aku...setiap masalah ada penyelesaiannya...

demi tidak membuatkan diri aku sendiri kelam kabut dan supaya aku tak stress selalu sebab masuk keje lewat...aku decide tok buat luk frozen tok bebudak ni...penat sekali gettuw!!!!

seminggu sekali aku akan beli barang basah tok masak lauk-lauk frozen tu....dan konsep beli barang basah seminggu sekali ni memang banyak menjimatkan duit kita sebab kita beli sekali dan under control...berbanding beli kerap tapi tak dapat dicontrol...under control tu maksudnya...kita dah set kat otak...lauk dah siap masak..so...kalau beli lauk atau makanan lain bukan ke lauk tu akan dibazirkan...sayang duit mengalir camtu je...gettuw kan...

proses memasak lauk frozen ni aku akan buat setiap hari ahad...so..sejak pagi sampailah ke petang aku memang akan duduk kat dapur tu siapkan semua lauk-pauk...konsep frozen aku ..masak sejukkan dan bekukan..alah kita masak tok family...bukan tok jualan...tapi korang kena pastikan korang masak dan sejukkan bebetul...nanti takut basi plak...

tok sayur...mostly..aku masak sejenis sayur...so far bebudak ni tak ada plak komplen atau taknak makan lauk - pauk aku masak tu dan memandangkan sekarang kinchan pon dah tak makan malam...so..tumpuan aku tok weekday adalah memasak tok bebudak je..

lauk pauk yang aku buat sesimple mungkin...korang kena tahu minat tekak orang rumah korang...tak perlu ikut selera orang...yang penting..korang boleh masak dan served buat yang tersayang...

Kalau boleh aku memang taknak anak-anak aku makan masakan orang lain (kat rumah maksudnya) ...seronok kalau dapat buat anak-anak suka masakan mama dorang sendiri..aku tak cemburu kalau anak-anak orang lain lebih berada dari anak-anak aku..tapi aku akan cemburu kalau anak-anak orang lain hanya suka masakan ibu dorang...kita boleh "beli" anak-anak kita dengan material yang mewah.. tapi lebih elok kita dapat "beli" hati anak-anak dengan masakan dan kasih sayang kita...tu pandangan aku jer lah...setiap orang ada jawapan dorang... 


jom lah intai-intai sikit lauk-pauk frozen aku yang dah aku masak sepanjang bulan januari ni.. (nampak nO malas buat entry lauk bebanyak kan)


buat daging burger sendiri..sebab mlas nak tepek salad....aku lebur sekali sayur dalam daging tu.. :P



bekas kecik tu lauk frozen tok marsya bawak bekal ke sekolah....
maka aku takyah usik lauk dalam bekas lain tu....pagi tu sambil buat breakfast...aku amik lauk dia...masukkan dalam microwave..panaskan dan masukkan dalam beg bento dia..
marsya ada kelas ballet setiap hari isnin dan koko setiap hari rabu...so...marsya akan terus bawak bekal breakfast dan lunch sekali...sebab aku tak pergi dah hantar bekal kat sekolah dia...


kalau sebelum ni freezer aku penuh dengan binatang-binatang tok dimasak setiap hari...sekarang penuh dengan lauk frozen...
pic closeup


zoom out..


ni lah keadaan dapur aku setiap ahad...pastu...dapur akan bersih sampailah tiba ahad berikutnya akan messy balik...hahahaha...



fillet ikan roll..marsya suka sangat..


buat jugak breakfast tok si eisya dan khalish..


kepok lekor dari ganu....sedap...memang akan beli bebanyak tok stok kudap-kudap family..beli dengan kak opis aku orang ganu..




ni petang hari...sesiapkan kudap-kudap buat si kakak...tok 3 hari punya kudap-kudap..





antara bento marsya...ni bento tok pagi dan tengahari..


favourite kuih kinchan....


semalam kinchan soh buatkan dia pisang goreng


ni lauk frozen tok minggu ni...



nampak tak ice pack nih...dah bertahun dok dalam freeze aku ni....sebab ni adalah ice pack yang aku gunakan masa breastfeed khalish...kenangan wei...In Syaa Allah next baby ni akan buat perkara yang sama... ingat NO SELFIE WHILE BF :P



 bento kakak pagi ni....breakfast dan lunch...kudap-kudap..


muatkan tok 2 sesi punya makan...


cooking with love gettuw...


ni kesayangan aku jugak nih...tiap minggu mesti mintak dibelai....aummm.... ~~~~


Alhamdulillah...Kehidupan Tahun 2016 dijalani dengan aman .... makin meningkat usia..makin kita matang menempuhi setiap inci masalah...kalau dulu aku akan melenting bila kepala berat dengan masalah..but now..lebih relax...Syukur....bila masalah yang berat dilalui dengan kesabaran ..Allah pasti bantu..

No comments:

Amaran !!

As-Salam...ini adalah blog peribadi saya..segala yg terpampang adalah ceritera sehari-harian saya dan juga keluarga..setiap manusia tu punya ceritera2 yang ingin dikongsi bersama-sama..Anda punye hak yg same,tp tolong hormati setiap hak org lain juga ya!!!
Sebarang kecurian gambar2 dan video di dalam blog ini adalah dilarang tanpa kebenaran dari saya sendiri.
Blog ini dicipta adalah untuk tatapan anak2 sy kelak apabila mereka meningkat dewasa dimana sy nk mereka lihat perkembangan mereka sejak kecil sehingga menjadi org yg berguna kelak.Jika 1 hari kelak kami tiada,jd blog ini akan menjadi medan tatapan anak2.

copypaste

Protected by Copyscape Online Plagiarism Detector

my angle girl

my angle boy

AL-FATIHAH