Hailam versi emma

okeh..rini misterChef emma masak Mee Hailam okeh tok santapan keluarga..auumm..ala ala mithali gtuw...


aku ni suke masak campak campak aje tau...ikut dan aku je...pakar masak memang masak campak campak aje tau..cer tanyer chef wan...(mampos aku kena laser kat chef wan ni....alah senah...melawak je..:P)

senang je bahan bahan aku ...

Mee kuning
bawang putih & bawang merah (tumbuk or hiris nipis) aku hiris sebab pemalas...
daging ayam
udang sederhana besar
fish ball (ni request dari kinchan)
sayur sawi/carrot/brokoli (ikut suke tekak korang lah ye..)
kicap pekat dalam 3 sudu besar
blackpepper sos dalam sesudu besar
sos tiram dalam sesudu besar
( sumer sos ni korang gaulkan skali okeh )
tepung jagung tok pekatkan kuah (ni larutkan dalam air hokeh)
kiub ayam knorr
cili api dalam beberapa biji
air paip / air suam

tumis bawang..ayam..fish ball
(udang jangan masuk awal sebab nanti dia ngecut x sedap...masukkan biler kuah dah mendidih nanti hokeh)
dah separuh masak bahan tadi....masukkan bahan bahan sos tadi...
masukkan air ikut banyak mane kuah yang dikehendaki
pastu masukkan kiub ayam knorr
dah agak mendidih masukkan tepung jagung ikut pada kepekatan kuah yang anda minati jugak (aku masukkan 1 sudu besar tepung jagung
pastu dah mendidih agak laju gayanye..baru korang masukkan udang montel tu...masukkan jugak sayur sayuran itu ye...
oh ye...mee tu aku masukkan  biler nak makan.takut kalau korang nak makan lambat..nanti mee tu kembang...x sedap...
okeh boleh dihidang kan masa panas panas..
lagi sedap makan ngan cili api potong..terbaekkkk....


nota jari ketot ...aku memang tak masukkan garam sebab sos tiram dan kiub ayam knorr tu dah masin okeh...so...no need salt ....

slamat menyantap hokeh..:)


laki aku memang hantu mee haila....so...kalau dia dah kata sedap...maknanye aku berjaya...so...next time wat lagi k mama emma...


pic esok baru leh masukkan...kat hp kinchan td...:)

No comments:

Amaran !!

As-Salam...ini adalah blog peribadi saya..segala yg terpampang adalah ceritera sehari-harian saya dan juga keluarga..setiap manusia tu punya ceritera2 yang ingin dikongsi bersama-sama..Anda punye hak yg same,tp tolong hormati setiap hak org lain juga ya!!!
Sebarang kecurian gambar2 dan video di dalam blog ini adalah dilarang tanpa kebenaran dari saya sendiri.
Blog ini dicipta adalah untuk tatapan anak2 sy kelak apabila mereka meningkat dewasa dimana sy nk mereka lihat perkembangan mereka sejak kecil sehingga menjadi org yg berguna kelak.Jika 1 hari kelak kami tiada,jd blog ini akan menjadi medan tatapan anak2.

copypaste

Protected by Copyscape Online Plagiarism Detector

my angle girl

my angle boy

AL-FATIHAH