Ragam Manusia

Monday bluess..

masa aku karang N3 ni ...aku ngah berlawan dengan perasaan nak mengarang ke idok..

haiishh...ngada ngada kan..

ehhh jemah memang ngengada....tak kisah kan...fiil aku....ye dak...

dalam tempoh 2 minggu...macammacam masalah timbul....terus menerpa pada aku....rasa tak terpegang dek tangan masalah masalah ni..but...kalau kita tak hadap benda tu..sampai bila bila lah..tapi dalam banyak banyak masalah yang datang...hanya satu..aku takkan lupa sampai mati...isu umah aku...lillahitaala....ayat tu akan aku hengat sampai bila bila...memaafkan dan melupakan adalah 2 perkara yang lain...

tapi biarlah...past is past.... ingat tetap ingat ...

*___*


okey lah...aku ni pon tak suka nak madah panjang lebar bila mane hati aku berkecamuk...

Dalam kehidupan kita ni ada manusia kaya..ada manusia miskin ada manusia sederhana kan..

pada zaman kepahlawanan melayu dulu..aku memang percaya ada nya kasta...

okeh..jangan tengok kasta negara orang lain...kita dok malaysia kan..ha...kita rujuk pada negara Malaysia ajerlah erk...

contoh lah..aku kabor contoh erk..jangan salah sangka lak maksud aku ni....dalam sesebuah keluarga...pasti ada yang miskin..pasti ada yang kaya....yang berpangkat tinggi melangit...yang pangkat sedang sedang aje kan...yang takde pangkat pon ada..petani ke kan kan kan...yang dok umah sendiri..yang DOK MENUMPANG umah orang...

ade tak dalam komuniti keluarga itu mereka mereka ini dibezakan??? mungkin tak semua macam tu..dan mungkin jugak pasti akan ada...

ohhh...yang berharta di HANGKAT...yang tak berharta dipandang sebelah mata atau mungkin tak dipandang langsung...

apa yang yang tak berharta ni cakap semua LOOSER...apa yang berharta ni cakap semua BRILLIANT...

oohh...macam tu rupernye...so...bagi yang tak berharta macam jemah ni..sila lah tutup mulut ...kalau orang tanye just say...TAK TAHU SANGAT LAH...jangan ko nak mandai mandai BERLAGAK BIJAK...

macam membeli barang plak...bila nampak orang tu pakai barangan branded...ohhh...giler manis mulut ko bercakap...tapi biler yang ala ala NAN HADO masuk kedai ko...mandang orang atas bawah..ELLO...SENGKEK SANGAT KE ORANG TU ??? cam cilakakbanat perangai ko!

aku banyak melihat fenomena fenomena macam ni...kadnag kadang aku sampai kelu lidah nak berbahas benda benda macam ni..

sebab bagi aku...semakin kiter defend diri kita makin teruk kita dihentam..eventhough ko tau ko betul....

selalunye...manusia yang OUTSPOKEN macam aku ni...sokmo lah orang pandang tak elok..

orang yang lantang bercakap ni slalu diCOP..poyo...ehh..aku giler suke poyo...ko ade???

sebab bile ko memang dah selalu poyo...kompem orang pon tak heran dah..tapi biler ko budak senyap tetiber menggelintin macam pacat dapat darah...ha..orang akan anggap ko..BUANG TEBIAT..lagi teruk dari dicop poyo kan...

selalu orang cakap..ehh tak malu ke cakap diri sendiri macam tu macam gini...

ala...dek non...dah memang fiil aku gini...takkan aku nak kabor aku baik sangat plak kan...sorry...hipokrit bukan aku....ade orang cakap..aku coverline depan kinchan...adooii...giler aku nak terbarai gelak.....sape yang mengenali aku ngan kinchan...akan sengeh jugak kalau dengar orang lain yang tak kenal aku ngan kinchan cakap bini dia coverline depan laki...

Allah saksi aku....aku ni tak kuasa lah nak coverline coveline depan kinchan ni...segala citer mak nenek seharian tu kinchan tau..sebab kitaorang memang suka berborak hal hal semasa mase dimeja makan...from A-Z...tapi kalau kinchan memang banyak coveline....ni jemah kan....bila ko dah gelabah menjawab kat aku...ko siap..!!! muahaha.... (kecuali benda benda rahsia macam member soh simpam ketat ketat aku takkan bercerita lah , itu amanah orang)

Dalam kehidupan kita ni...perlu ada sikap...

MENDONGAK KELANGIT...JANGAN LUPA BUMI YANG DIPIJAK...

hidup ni

 IBARAT RODA YANG BERPUTAR...KEJAP KITA DIATAS...KEJAP KITA DIBAWAH ...

Allah tahu yang terbaik buat umatnya...bila kita rasa kita ni lah paling hebat...kita jangan lupa..ada lagi hebat dari kita..

bila kita rasa kita ni bijak...kita jangan lupa ada yang lebih bijak dari kita...

jangan kita hengat kita ni berharta..kita perlu pandang orang lain....seperti tidak berharta...mungkin dia ikut cara orang cina...masuk bank lek lek je pakai baju pagoda + suar lusuh + selipar jepun (jepun okeh..not made in malaysia)...ko pandang dia selekeh je...bila keluar...ha ko..BMW 7 series...ko ngango...pe hal...meh lempang sbijik nak?

nak bagi pengajaran pelempang tu...supaya jangan simply simply judge orang melalui luaran..

alah...ko takat nak berlagak..tapi umah..keter ..berhutang gak kan...muahaha....
*letak tangan atas bahu..mata julingkan keatas*


kadang kadang aku pelik sikap manusia ni...bila mane yang lantang bercakap ni..ko kutuk kaw kaw...tapi ko tak tahu..yang pendiam tu lagi berbisa....

dia takkan buat jahat terang terang....giler baik punyer coverline...cakap punyer lembut..tapi....dibelakang ...MASYAALLAH...tanjat gegurl tau...


aku dah banyak alami..dan ade jugak dikalangan kawan kawan aku alami benda yang same...cuma bezanye..aku memang jenis bangsa...dah orang tu wat celaka ke ko...ko baik punye nak cium cium molot bagai...sorry lah...aku bukan bangsa yang takde perasaan...
bila dengan aku...ko gebang gitu gini..tapi belakang aku...baik punye ko gebang pasal aku kat kawan kawan ko...
bezanya aku..tak bercerita keaiban ko ke orang lain...

kadang kadang aku ni rasa aku ni hover plak meminta doa pada Allah...

aku takkan balas ape jugak orang buat ke aku ...tapi di setiap solat aku...aku cuma mintak petunjuk pada Allah...seandainya benar aku yang salah..kau jatuhkanlah bala keatas aku dan tunjukkan aku jalan yang benar...tapi seandainya...mereka telah membuat salah dan masih menegakkan benang yang basah..kau balaskanlah ianya untuk aku...

hanye itu yang selalu aku doakan...

aku tak cakap aku ni BAGUS sangat..tapi aku memang percaya pada balasan Allah..

DIA yang tahun ape yang sebanarnye...

dalam tempoh 2 minggu...doa doa aku dimakbulkan Allah...aku tak mintak sebegitu hebat dugaan yang diterima mereka...cuma korang kena percaya pada KARMA Allah...

percayalah...kalau bangsa jenis lepas cakap macam aku ni...orang takkan cayer nye..ko defend melutut tepian gantang pon...orang takkan percaya..tapi korang bersujud lah kepadaNYA...aku yakin...DIA maha mengetahui...

okeh lah sekian..edisi ngadangda aku...

~~ As Salam ~~

No comments:

Amaran !!

As-Salam...ini adalah blog peribadi saya..segala yg terpampang adalah ceritera sehari-harian saya dan juga keluarga..setiap manusia tu punya ceritera2 yang ingin dikongsi bersama-sama..Anda punye hak yg same,tp tolong hormati setiap hak org lain juga ya!!!
Sebarang kecurian gambar2 dan video di dalam blog ini adalah dilarang tanpa kebenaran dari saya sendiri.
Blog ini dicipta adalah untuk tatapan anak2 sy kelak apabila mereka meningkat dewasa dimana sy nk mereka lihat perkembangan mereka sejak kecil sehingga menjadi org yg berguna kelak.Jika 1 hari kelak kami tiada,jd blog ini akan menjadi medan tatapan anak2.

copypaste

Protected by Copyscape Online Plagiarism Detector

my angle girl

my angle boy

AL-FATIHAH