Hari Wanita Sedunia




Salam khamis...

ehhh..rini hari wanita sedunia la u olls...

also Hari Perhimpunan Khas Kakitangan Awam di PICC

ahaks..

Mak jemah xmoh join sebab dah tau skit skit intipati...paling paling nanti kuar kat TV..hehehe..cume yang pegi..dapatlah 1 hari kursus...:)

okeh..bercerita pasal Hari Wanita ni..

Bagi aku lah...orang lain aku tak tau lah..

wanita memang patut diangkat...

bak kata lirik lagi diatas..

Comes your mother
Who next? Your mother
Who next? Your mother
And then your father
Cause who used to hold you
And clean you and clothes you
Who used to feed you?
And always be with you
When you were sick
Stay up all night
Holding you tight
That?s right no other
My mother
 
 okeh..aku memang hover touching kalau dengar lagu ni...sebab...aku mesti teringatkan mak aku...hurmm....bagi yang tau kisah keluarga aku...korang simpan je dalam otak k...no need to talk talk to others... melainkan aku sendiri yang bercerita...sebab aku taknak ade sebarang kesalahfahaman bila mane aku menulis dan bercakap...orang tak reti nak memahamkan maksud aku...


bagi aku yang memang dilahirkan gegurl....kemudian membesar menjadi seorang wanita..kemudian dinikahkan menjadi isteri dan melahirkan anak aku menjadi seorang ibu....aku rasa peranan wanita amat besar...

aku tau..orang akan cakap...eleh peranan lelaki pon lagi besooooooooorr..aku tak kata peranan lelaki tak besar..tapi kenapa Rasulullah SAW sendiri mengangkat wanita lebih tinggi darjatnya??

memang tanpa lelaki takkan lahir seorang lagi makhluk Allah di muka bumi ni...tapi wahai lelaki pernahkah anda  :

* merasakan kesakitan selama wanita ini mengandungkan anak kalian 10 bulan?

* merasa sakitkah kalian apabila seorang wanita itu bertarung nyawa saat melahirkan anak anak kalian

* berpenat lelah kerana ingin memastikan rumahtangga kalian teratur

* sanggup menerima makian dan teguran dari pelbagai pihak (sekolah etc) hanye kerana tidak mahu kamu pening memikirkan

* bangun setiap malam menyusukan anak sedangkan anda nyenyak tidur?


* sanggup menahan air mata saat anda mengguriskan hatinya..

* sanggup mengIYA kan ape jua anda buat kerana para isteri hanye ingin satu...SYURGA FIRDAUSI

ini je yang aku dapat pikir pagi ni...otak beku jap.....next aku tambah lagi :P 

wanita kini dah mampu duduk same rendah dan berdiri same tinggi..(sebab aku ni pendek..so..duduk dan berdiri susah nak same ngan lelaki tinggi)

 tapi kenapa ye masih lagi ramai wanita masa kini masih ada yang teruk ditindas lelaki???

di MADUKAN (ohh tidak salah dalam islam JIKA ko benar benar memahami istilah POLIGAMI)

di tindas bagai binatang (giler sensitip isu bintang ni bagi aku) macam wanita ni tunggul kayu dibuatnye...tak suke disepak...tak suke diterajang..tak suke je cari BETINA lain

bagi aku sendiri...

aku cuma nak wanita ni lebih dihormati..lebih dihargai

alahai susah sangat ke kaum lelaki ni nak hargai bini sendiri

macamlah ko kena bagi bini ko tu bunga hari hari..macam lah kami ni kaum wanita nak mintak hadiah hari hari..tapi kalau mampu..hari hari mau! 

ape lah salahnye..kalau korang ingat skit hari hari penting dalam hidup dia...

hidup dia hidup korang jugak kan...dah duduk serumah..mase main korang hengat...mase lain korang taknak hengat!

jiwa wanita ni sensitif...brutal macam mane pon wanita tu...bila jiwa dia kacau...meroyan jugak...tu yang dok tak abis abis meroyan kat status FB...(hahaha..termasuk aku lah )

jiwa wanita dan lelaki lain...kalau korang (kaum lelaki yerk) tak kisah atau dengan kata lain takmoh layan perasaan..tapi ape salahnye beri sdikit ruang tok mendalami jiwa bini korang...selami jiwa dia..

tak mati pon...bila bini ko tu happy....makanye...teraturlah rumahtangga korang...

kalau korang tak mampu nak bagi 12 kuntum bunga ros meroh menyala ke bini korang pada hari hari bahagia dorang...ko mintak je kat mane mane rumah orang yang de bunga..bagi ke dia..ehh aku kompemlah...bini korang mesti simpan bunga tu sampai layu...ke dia sampai mati..

aku paling menyampah kalau si bini dok ingatkan laki esok hari ape erk??????

korang ni kaum lelaki...set lah alarm tu hari hari penting korang...alahai...taknak letak apsal?? takut betina korang check HP?

ehh emo jemah pagi ni...muahahah..emo kalau de jantan fiil camni...


kadang kadang wanita ni terpaksa tunduk akur pada permintaan laki...

aku pernah bagitau laki aku...cuba kiter tukar position..aku gi cari rezeki..dia uruskan rumahtangga...ha ternganga ko!

uruskan rumahtangga tak semudah perkataan yang tertera wei..

macam aku sendiri..

bangun kol 4.30am...1st masak kan bubur tok khalish....bubur tengah masak..aku pam susu dulu...pam susu amik mase 1/2 jam...so...pas ngepam bubur pon masak...so..leh blend masuk terus dalam thermos dia...kemudian capai penyapu..sapu sekali imbas ruang tamu...next

aku siap siap mandi..solat n g kejer...

di opis wat kejer opis lah kan...

balik kejer..zasss..berlari amik anak anak...sampai je rumah...letak botol botol susu anak anak dalam bekas basuhan botol susu...kemudian basuh botol susu anak anak...next letak pakaian kotor anak anak...next g putar baju basuhan...next sapu rumah tok sesi petang plak....next layan anak anak kat ruang tamu sambil menyusukan khalish...kalau perlu masak...aku masak b4 mandi...dah masak tok dinner...sapu rumah skali lagi then mop 1 rumah..

pastu mandi ..solat...dinner....kemudian iron baju aku n kakak sebab baju bapak dia iron sminggu skali..yang hari lain..de betina lain ironkan...hahaha...tipoooooooooooooo....dia jarang pakai uniform...kata dia lah...


next lepak lepak jap tengok fb ke...nyusukan khalish ke...kol 10.30pm...siap siap tok tdo..tapi takleh tdo...kol 12pm baru tdo...cer kire..baper jam aku tdo? 4 jam aje...

ni kes aku lah..kes orang lain..gua taknak kesah...sebab takutt wooo nak kecohkan hal orang...

macam tu lah rutin aku...cuma ujung minggu aku melipat kain baju lah..hehe..itu yang kain baju ha ko..berlonggok kat dalam bilik baju tu!

bagi aku yang laki bini kejer government ni..kejer kiter agak boleh diatur kan..tapi kan mak bapak aku adalah kuli swasta je....so...aku pon tau jugak kehidupan orang swasta ni...janganlah wat macam macam alasan tok korang taknak tunjuk sikap prihatin pada kaum wanita ni..

tak boley limpahkan kesenangan dan kemewahan pada mereka..ko bawaklah dia g jalan jalan ujung minggu tu...bukan takat dia je happy...dengan ko ko skali akan happy...itupon kalau ko ikhlas tok happykan diri lah..

bagi aku sendiri..aku dah lame lupakan dunia happy bersama teman..sebab bagi aku...aku suka happy bersama keluarga aku...

dalam diri seseorang wanita tu dia cuma nak satu..

KEJUJURAN DALAM MENCINTAI MEREKA

okeh sekian edisi wanita pagi ni...

Jemah Melaporkan


^___________________^





No comments:

Amaran !!

As-Salam...ini adalah blog peribadi saya..segala yg terpampang adalah ceritera sehari-harian saya dan juga keluarga..setiap manusia tu punya ceritera2 yang ingin dikongsi bersama-sama..Anda punye hak yg same,tp tolong hormati setiap hak org lain juga ya!!!
Sebarang kecurian gambar2 dan video di dalam blog ini adalah dilarang tanpa kebenaran dari saya sendiri.
Blog ini dicipta adalah untuk tatapan anak2 sy kelak apabila mereka meningkat dewasa dimana sy nk mereka lihat perkembangan mereka sejak kecil sehingga menjadi org yg berguna kelak.Jika 1 hari kelak kami tiada,jd blog ini akan menjadi medan tatapan anak2.

copypaste

Protected by Copyscape Online Plagiarism Detector

my angle girl

my angle boy

AL-FATIHAH