Persediaan Penyusuan Eksklusif

(N3 khamis lepas)


Salam petang u olls..

dah makan??
eleh kompem lah makan dengan kegembiraan lunch tadi kan kan kan..

okeh sila pangkah UMNO pasni...

woooooooooppp..no politik here..tapi sebab pak metua aku orang kuat UMNO..maka aku sokong UMNO...

woopp...ulang skali lagi..no politik here...

lempang nak?

okeh tak nak tak nak...

nampak tak tajuk diatas...

maka kisah petang ini berkisah tentang penyusuan okeh u olls..

tergerak hati nak share skit ilmu lah tentang penyusuan susu ibu ni...

aku ni memang 0 ye tentang ilmu ilmu penyusuan ni..

tapi kalau korang tak try makanye..pengalaman dan jugak pengetahuan itu tetap ditahap 0...reti?? hehehe

memula aku segan nak share...sumer nye berlaku dengan pantas...hhohoho..macam drama ko ni kan...

tadi lah ade officer tegur aku mase aku kat toilet ngah basuh spare part pam...

dia : "basuk botol ke akma?"

aku : " aah kak.."

dia : " selalu leh dapat baper oz sehari"

aku : " boleh la dalam 10oz 1 sesi...sehari wat 4 sesi...."

dia : "eh...banyak gak.."

aku : " Alhamdulillah..rezeki anak"

dia : " selalu pam kat mane?? kat bilik puan jijah ke?"

aku : " taklah...kat tempat sendiri je..cover dengan ponco"

dia : " waaahhh....:"

aku : senyum bangga cam kambing baru dapat mandi...

dia : " skang dah ramai kan akma bf...."

aku : " skrng sumer mudah kak....tak macam dulu.."

dia : " betul...:"

aku : terus masuk toilet kencing 

sekian dialog merapu 2 mak orang dalam toilet....

okeh u olls...N3 Lepas lepas dulu aku de bagitau yang aku sangat gagal menyusukan marsya..cian ko nak oii...tapi idup sihat cuma badan macam kurang zat je ko ni...

okeh..memang batol u olls...sekarang bukan macam dulu...maklumat pe k nak...tekan aje kekunci tu...takkan susah kot...:P

Dalam menjayakan misi penyusuan susu ibu secara eksklusif ni ...perkara pertama yang patut ada dalam diri mak mak budak atau bakal mak budak adalah NIAT korang...niat ni kalau korang dah memang baiknye simpan dalam kapla hotak..aku yakin niat akan bertukar menjadi USAHA dan seterusnya KEJAYAAN..

korang jangan mudah giveup wei..sebab...mental ibu ibu menyusukan ni kena kental yer...jangan mudah sentap...aku ni plak bangsa ahhh..malas nak sentap pasal menyusu ni..sebab...bagi aku wat pe nak sentap...ehh..aku orang miskin what...leh bagi anak susu badan je..free kan..ko de duit...even leh bagi susu badan..ko lebih suke bagi formula..ohh jangan salah paham dulu k..aku tau...setiap manusia ade reason masing masing..ikut suke lah...aku ikut suke aku kan..muahaha...:D

mungkin orang tu bz

mungkin orang tu memang TAK ADA susu badan

mungkin menyusukan dak kenit ni leceh...

mungkin memang dia taknak..

ape jugak alasan ibu ibu kat sane...aku tak peduli lah erk..anak masing masing....sebab aku malas dooohhh nak sibuk hal orang....ikut suke orang la nak kasi anak korang minum ape...anak aku si marsya dulu pon mentedarah susu lembu gak..idup je dia...:P

okeh..berbalik pada tajuk sebenar..

ehh..jap jap...aku nak ingatkan dulu ni..kang ade plak orang salah pahamkan maksud aku..dah jadi isu lagi blog mak jemah ni ha...ni 100% pengalaman aku sendiri..aku tak amik secalit pon pengalaman orang lain..setiap orang ada cara dorang tok menjayakan misi...cara aku..cara orang kedekut...ha...sape sape yang rase rase nak kedekut..meh join kelab mak jemah..^__^

biler aku dah disahkan pegnen khalish oktober 2010 lalu...aku memang dah set kan kat kepala hotak aku yang berkarat ni nak menyusukan si kenit ni dengan susu ibu sepenuhnye...

so..dari awalan lagi..aku memang dah bertanye itu ini kat orang orang yang telah berjaya menyusukan anak dorang...so..aku kutip sikit sikit maklumat...pastu cari maklumat kat internet...pastu pembacaan di majalah majalah...ehh korang untung tau....skang kerajaan menggalakkan penyusuan susu ibu...6 tahun dulu...mane de benda benda cam sekarang..skang..bukak je Pa n Ma..ha...sumer dok citer pasal susu ibu...bangga okeh...!

dulu sumer dok sibuk cari susu formula yang paling mahal adalah susu yang paling bagus tok hotak anak anak...

so....dah kumpul skit skit maklumat..aku mula survey jenis jenis breastpump...aku nak yang ringan + murah + elektrik + manual = dasar kedekut punye jemah !

opkos aku cari yang terbaik...n also...on budget..ko jangan nak mandai mandai cari yang mahal...huahuahua...

memula aku memang nak rembat spectra 3 tu....pastu...app..aku jumpe medela swing reger murah..RM500 kat KCDREAM...sumer breastpump ada warranty dia k..cume yang bezanye adalah tahun warranty tu..macam kat KCDREAM/..dorang bagi setahun warranty...so..kalau nak tambah...korang tambah skit RM100 aje..so..dorang akan arrangekan warranty...clear kan...

aku beli set asing asing....

 ini adalah impian setiap ibu ibu yang menyusukan..tapi aku memang pejam mata wei...sebab seyes tak mampu...

 yang ni lah aku nak dulu....ni leh single n double pumping k
ohh...duta mereka adalah amber chia k....ni aku memang recommended....mmg best....pernah try orang punye..tapi mahal gak...so pejam mata lagi..tapi ni tambah dengan bantal...tekup ketat ketat...

 ni pon okeh..de member pakei...

 ni medela pump in style advance....cume aku tak suke..kena bawak dengan beg beg skali...aku perlu yang ringan..:P

 ini lah pam aku yang aku pakai kini dan selamanye..ringan + leh wat double pam gak tapi kena wat operasi dulu la erk....pastu leh guna bateri ye...

 ni member aku kak zaila pakei....dah macam cik B kiter aku nengok..aku pernah try gak...mungkin tak sesuai tok aku...sebab suction tak brape kuat...:P

 yang ni manual pam....ni pon aku dah ade wat koleksi ...saje beli sebab senang biler nak kuar..swing aku tinggalkan..lagi satu dia tak berselirat dengan tiub...hehe


ni pon aku recommended jugak bagi yang suke manual + nak kuruskan cari n lengan korang...:)

ehh..korang..banyak lagi jenis breastpump tau...ni antara yang aku survey dulu...

genap aku ngandung 7 bulan....aku pon membeli little swing aku tu....

selesai bab breastpump...

pastu alatan yang berikutnye adalah...bagi korang yang bekerja...

ni penting k...kalau korang memang ngepam kat opis...


cooler bag...dan jugak icepack ni penting k....ini dikira gadget penting dalam penyusuan...ikut korang lah nak beli mahal ke murah ke...dalam link aku yang lepas..aku ade review pasal cooler bag yang aku beli kat kedai DIP..RM18.90 tu...so far..aku pakai sampai sakang ye...tahan je susu aku sejuk dari pagi sampai petang....

cooler bag pertama aku brand jingle jungle...cinonet je...comey cam aku..muahaha...*lempang sedas*

 ni cooler bag jenis fridge tro go...go g mane??

ni jenis yang dalam tu dah ade ice pack...so...korang leh bekukan dengan bag bag ni skali dalam peti ais...:P


 ni ape ke ntah name dia..tapi kalau bangsa yang suke travel jejauh tu...belilah benda alah ni....brand coleman adalah okeh...susu leh tahan 12jam....so....kalau korang ditahan imigresen...dia tak cayer tu susu ibu..korang soh ar pegawai imigresen tu rasa susu korang...pastu leh ar jadi anak susuan..:)


cantikkan susunan dia..aku kena beli gak cooler tong ni...sebab kalau jadi mau travel ke ober da sea dis year...yebba..jemah teruja..lame gler aku tak guna passport aku tu...2014 dah xpired...
 ni lah ice pack aku brand jingle jungle...murah je RM16.90...tapi so far sangat banyak jasa dia pada aku n khalish..tq cik icepack!

 ice pack Moms Little one ni pon okeh...tahan 8 jam tak silap....

 ni icepack jenis leh letak botol kat lekuk lekuk dia...brand coleman kat jusco skang tukar nama ke aeon tu ade...RM9.90 tak silap aku tok medium size...


 ehh cukup dulu lah dua benda ni...next N3...aku bagitau pasal gadget lain plak....dah time aku ngepam ni.....zass u olls...




No comments:

Amaran !!

As-Salam...ini adalah blog peribadi saya..segala yg terpampang adalah ceritera sehari-harian saya dan juga keluarga..setiap manusia tu punya ceritera2 yang ingin dikongsi bersama-sama..Anda punye hak yg same,tp tolong hormati setiap hak org lain juga ya!!!
Sebarang kecurian gambar2 dan video di dalam blog ini adalah dilarang tanpa kebenaran dari saya sendiri.
Blog ini dicipta adalah untuk tatapan anak2 sy kelak apabila mereka meningkat dewasa dimana sy nk mereka lihat perkembangan mereka sejak kecil sehingga menjadi org yg berguna kelak.Jika 1 hari kelak kami tiada,jd blog ini akan menjadi medan tatapan anak2.

copypaste

Protected by Copyscape Online Plagiarism Detector

my angle girl

my angle boy

AL-FATIHAH