2nd stok khalish di kantor

jual...jual..jual....dadih dadih....jelly kelapa pon ado...............mai acik acik...hahaha....dah macam mak bedah.....:P

Alhamdulillah..akhirnye aku berjaya membawak pulang stok susu yang aku pam semasa di opis...ni 2nd stop aku bawak balik.....susu x banyak sangat sebab aku kan diserang demam 3 serangkai yang menyebabkan susu aku agak merudum...tapi lepas aku wat PP (power pumping) n truskan df khalish..Alhamdulillah skang production dah maintain kembali..Amin....

Ahad lepas...aku ajak encik kinchan ikut g opis...hangkut skali sumer...(boleh aje aku nk g sesorang......tapi sebab opis ni macam versi citer aku dengar...elok elok aku nyusun susu..tetiber de lak hamba Allah muncul blakang aku tanye.."wat per tuuuuuuuuuuuuuuu" ha ko!!!!! saper nak jawab.........)

kali ni aku tabur garam skit sebab walaupon umah ngn opis dlm 15 minit aje....tapi aku nk menyinggah dulu...so...baik aku tabur awal awal...kang mencair saper nangis??? khalish jugak...hehehehe..





ni kejer apak dia...dok pakaikan spec agogo si marsya tu....abg besar sedang memerhatikan 'bibik' dia wat kejer menyusun EBM...siap shuffle shuffle lagi abg besar ni tau...
'yo yo yo...susu sudah masyukkk...yo yo...susu sudah mari...'


kat cni aku nak titipkan sdikit kata kata semangat pada ibu ibu diluar sana yang berazam nak fully bf anak anak hangpa...

Aku jugak dulu pernah GAGAL dalam menyusukan anak sulung aku si marsya tu..tapi kenapa aku teruja nak menyusukan si adik dia????

sebab...di zaman kini...segalanya dihujung jari anda ni segala mak nenek maklumat ade....korang taip je...macam macam maklumat leh dapat...bahasa pe korang nak....sumer ado....

masa melahirkan marsya dulu...bukan susu aku tak ada..ada...tapi mungkin sebab muda + masih tak berapa tahu tentang khasiat susu ibu...so..aku amik pendekatan mudah...sumbat susu FM...ngam ngam aku masuk kejer..susu badan aku kering...marsya dah sedap SENTAP fm...
korang leh cari mane mane N3 aku selama aku berblog ni aku mengutuk FM..then bentangkan kat bijik mata aku ni...aku TAK PERNAH mengutuk FM sebab bagi aku setiap ape yang wujud di dunia ni pasti de kegunaan dia...FM diwujudkan sebagai alternatif pada mane mane bayi yang tak boleh / tak dapat menyusu susu ibu...sakit ke tak ke seseorang bayi itu bukan sebab dia tak dapat bekal yang baik dari ibu dia..tapi sebab itu kerja Allah SWT....khalish tu fully BF...slalu gak dia kena selsema...even skang pon tgh flu sebab khalish memang agak sensitif pada cuaca (ni macam mama dia dulu.....alah pada cuaca tak menentu)...kan sekarang musim hujan..so..dia mudah kena flu...nampak tak...aku tau..seseorang bayi yang menyusukan badan ni antibody dia akan kuat tapi harus diingat...sakit sihat kita ni kerja Allah....kita as normal human...adalah berusaha mencegah aja....^_________^  


berkenaan dengan susu tak ada...susu kurang bila dipam...aku tak mahu bercerita tentang orang lain punye story..ni aku nak cerita tentang pengalaman aku menyusukan kali ni...sebab aku tak reti nak banding bandingkan kisah orang..kang de yang sentap....larikkkkkkkkkkkkkkkkkkkkkkk.....
susu aku jugak kurang pada awalannye..bukan kuar kuar je khalish.....susu aku selambak....aku gigih....aku buat pe jugak yang aku baca di internet....aku praktikkan..mane yang okeh..aku truskan..mane yang tak..aku cuba cara lain...walau macam mana skalipon...aku TETAP akan teruskan NIAT aku...yang penting niat ya...jangan mudah giveup...dalam pantang dulu...aku pam tok 2-2 belah B aku...hanye dapat 3oz (aku tau de yang dapat lagi kurang dari tu) .... khalish plak sangat sangat kuat menyusu.....so..aku nak tak nak kena wat stok tok tampung keperluan khalish...korang nak tau..kat umah aku tu peti 1 pintu je tau (maklumlah...our 1st fridge...alalala....sweet je ayat aku..) ... aku ingat lagi...aku mencari maklumat seawal aku mengandung sebulan tentang penyusuan susu ibu secara EKSKLUSIF ni...dimana aku betul betul serius tentang benda ni....aku x malu malu nak tanye kawan kawan...tak rugi pon makeup tu nak tanye pada orang yang lebih tahu...ada orang cakap..jangan pikir nak wat stok masa dalam pantang....tapi aku tak...aku x kira...aku nak wat gak stok dalam pantang...sebab per tau..sebab aku takut KALAU SUSU AKU MERUDUM nanti camner??? camne ngan niat aku nk fully bf khalish???? 
berbalik pada kes peti ais ni...aku memang dah simpan duit dari pegnen lagi tok beli Deep freezer...aku tak rasa rugi beli...sebab sumer aku buat sebab NIAT.....demi anak aku....so..akhirnye..aku berjaya member deepfreezer FABER dengan harga RM540 ...gembira giler aku..masa tu aku berpantang 2 minggu...aku beruntung sangat sebab keluarga aku supportive...mak aku siap tanye....ni sumer letak susu khalish ke...aah mak..ni leh tahan 6 bulan...

dalam pantang...aku bangun awal awal pagi okeh tok mengepam..aku x utamakan tdo....letih memang lah letih....korang tau..aku dalam pantang..sokmo tdo dalam keadaan duduk...(masa tu tak reti nak nyusu secara baring) ....kol 2/3 pagi bangun tok ngepam....walaupon masa ngepam tu aku cuma dapat 2oz aje...tak per...bagi aku..itu sudah cukup...
pernah skali aku pam dalam keadaan stress...cik B memang membesar bagai johan nawawi tipoooooooooooooooooooo.....kalah kepala khalish masa tu...:P susu x kuar sangat..sakit korang tau..aku relaxkan diri dulu....then pam balik..Alhamdulillah okeh...

Dalam penyusuan ni..pam murah ke mahal ke...bukan ukuran ye..x semestinye pam mahal menjanjikan susu yang banyak...dan pam yang murah akan menghasilkan susu yang sdikit...SALAH tu...de sesetengah kedai penyusuan membolehkan customer dia try dulu pam mane yang sesuai...baru decide nak beli ke tak...

Stok plak..ade sesetengah ibu suka atau bangga dengan stok dia yang banyak...dan ade plak ibu ibu yang bimbang susu dia skit...takut baby tak cukup minum....aku sendiri lah...aku TAK PERNAH BERNIAT RIAK tok menunjukkan stok susu khalish ni pada umum...cuma aku mahu berkongsi aje...mungkin dengan cara begini..ade ibu ibu yang bersemangat nak menyusu bayi mereka kan..(ayat skema dol aku...:D) manfaat dia saper dapat...mereka dan keluarga mereka....
jangan pikir macam tu ya ibuk ibuk...soal peti ais lah..masa lah...bla3...........
ada je ibu ibu yang pam harini tok kegunaan esok...Alhamdulillah..berjaya fully bf anak dia sehingga berusia 2 tahun...ape yang penting...NIAT....jangan malas...

ada orang bersungut...kata laki dia kabor tetek dia jatuh sebab menyusukan anak...mak ai......aku hangin tol dengar...cik abe wei....kalau bini ko tu dah mengeluarkan seorang anak tu...nyusu ke tak ke..tetek tu tetap jatuh okeh....dulu ko tu nyusu tepong sangat ke.....???? kalau nak HADAP bini cantik mantop sepanjang masa...tak yah soh bini beranak..(wahhh emo mak budak ni..) aku tak rasa kalau menyusukan anak xleh jaga body...encik kinchan ckp..body aku mantop je...hahahaha....








tipuuuuuuuuuuuuuuuuuuuuuuuuuuuuuuuu





wokeh..aku tau..kinchan suke ckp ayat manis ke aku sebab aku bini dia...xper lah abng....abang x cakap pon ayng tau..SEDAR DIRI...(tutup muke sambil tahan nangis)....

aku sendiri...akan terangkan ke suami aku kenapa aku nak fully bf khalish dl..aku bgtau..df tu per guna dia...(walaupon aku kuarkan duit sendiri okeh......walaupon dulu dia janji nk sponsor...tutup muke tahan air mata...huk3) aku ajar dia..aku wat kira kira kat dia..(kinchan kan...klu bab kira kira duit ni..dia buntang skit mata tengok amount tu..) trus dia setuju...skang ni..aku pulas duit dia plak beli barang anak anak....(suke berdendam tau emma ni..)

dah lah dulu wei..aku nak g solat jap ha...nanti esok esok aku sambung lagik ya...pengalaman aku jaga makan minum...camne aku naikkan production susu...





No comments:

Amaran !!

As-Salam...ini adalah blog peribadi saya..segala yg terpampang adalah ceritera sehari-harian saya dan juga keluarga..setiap manusia tu punya ceritera2 yang ingin dikongsi bersama-sama..Anda punye hak yg same,tp tolong hormati setiap hak org lain juga ya!!!
Sebarang kecurian gambar2 dan video di dalam blog ini adalah dilarang tanpa kebenaran dari saya sendiri.
Blog ini dicipta adalah untuk tatapan anak2 sy kelak apabila mereka meningkat dewasa dimana sy nk mereka lihat perkembangan mereka sejak kecil sehingga menjadi org yg berguna kelak.Jika 1 hari kelak kami tiada,jd blog ini akan menjadi medan tatapan anak2.

copypaste

Protected by Copyscape Online Plagiarism Detector

my angle girl

my angle boy

AL-FATIHAH