2nd stok khalish di kantor Part II

SMALAM aku dh menceceh pasal stok yang aku hamek kat opis kan....huhu..okeh2...maklumlah..smalam menceceh time time nak solat...so...perlu segerekan dulu....

okeh...berkenaan dengan penjagaan pemakanan semasa proses penyusuan ni...seyes aku bgtau..aku suka konsep TRY n ERROR....de orang kata eh....xleh makan tu...eh xleh makan ni....ehhh nanti anak kembong cam ikan kembong yang aku tengok xde mane kembongnye ikan tu......oh...setiap orang ade cara dorang..aku cara aku...tapi aku xde lah membedal sampai x hengat aku ni menyusukan si khalish tu....itu sebab...air suam dan aku xleh dipisahkan...ewahhhhhhhhhhhhhhh...becinta ko aku ngan air suam tu...ingat aku nk becinta ngn kinchan tu aje...dia xtau..selama aku beranakkan si khalish tu..aku dah cinta ngn benda lain...hahaha...(sorry lah abang...i MUST okeh..)

bebetul 2 hari raya lepas..aku ngam ngam abis pantang 60 hari...aku dah membedal ais ko....baiknye aku togok....tapi masih leh di cover cover lagik..sebab g umah orang aje aku kena pegang si khalish...g 5 bijik umah...2 bijik umah je aku dpt menjamah kuih kuih ngan air umah orang tu..kesian kan aku...hahahaha...

ni bagi body aku lah ye..body orang aku tak wat survey lagi..esok esok aku wat...ape kata surveyyyyyyyyyyyy...hahaha...macam aku...tengah semangat semangat awal awal dulu lah..orang kata...minum longan ngan laici dapat memperbanyakkan susu ibu...ha...aku try ko...aku kabor ke kinchan....."abang..abang (alalalala manje ko) nanti abang balik ...abang belikan longan a.k.a mata kucing yerk...."......kinchan pon jawab.." ha ha okeh okeh..nanti abang carikan..ade nanti abang beli kan yerk.." manje x....suuuuuuuuuuuuuuuuweeeeeeeeeeeetttt...bluueekkk...(aku tau korang ngah muntah kuning ni...)

aku try makan...sedapnye santap...wahh...kembung  dengan baiknye cik b aku...tapi...........anak aku kembong ko.....aku nebes....aku tengok tengok maklumat kat facebook KIM...de mommies ni cakap...rapatkan lutut baby sampai ke perut..tekan skit..jangan korang tekan sampai bunyi kreeeeeeekkk.....huhu..nyaya wei....pastu terkentut kentut encik khalish tu...pastu dia senyummmmmmmmmmm x perlu kata apa apa...:D HEAVENNNNNNNNNNNN....

pastu....tobat xmau makan dah..haha..padan muke...okeh...aku akui ramai ibu ibu kat luar sana makan macam mak nenek supplement....aku x kata x bagus...cuma aku belum terbuka nak makan apa apa supplement wat masa ni....aku tau akan banyak kebaikan dia..cuma..nanti dulu lah yerk....:)

apa yang aku amalkan tok maintainkan production susu adalah....ENCIK AIR SUAM...CIK MUDA SAYUR SAWI....ADIK ADIK SAYURAN HIJAU LAIN..SUSU DUTCH LADY (aku amik cekelat hehehe..) DAN KEPADANYA AKU BERDOA SEMOGA ALLAH SENTIASA MURAHKAN REZEKI AKU DAN MELANCARKAN URUSAN AKU DALAM PERJALANAN PENYUSUAN INI....

okeh...ritu aku diserang demam 3 serangkai..laki aku panggil...demam kura kura...hahaha..aku memang sangat sangat takut kalau demam production aku merudum..memang ya wei..aku telan 2 bijik panadol malam tu...(tupon aku gagah memasukkan cik ubat dalam mulut..sebab xnk demam berlarutan...) pastu kinchan g beli lak ubat demam lain yang kuat skit....kejap sejuk kejap panas badan aku...aku tanye dia..."abang beli ubat pe ni....de bagitau tak ayang bf adik....??"  encik kinchan jawab.." abg dah tanye kat orang tu...dia kata ibu-ibu bf leh makan ubat ni...tak mengganggu.." oh.....bijak tol laki eden ni...auuuwww.....(itu gunanye isteri menerangkan tentang bf ni pada suami suami kalian yerk..) tak lot wei...laki aku kabor..aku menggigil gigil malam tu...kol 3 am camtu lah...laki aku paksa jugak aku g klinik...memula aku taknak g...tapi bila aku pandang khalish..aku gagahkan diri pegi jugak...aku bukan pe...de aku baca...kalau makan ubat antibiotik tok demam tu..leh keringkan susu...tu yang paling aku takutkan...tapi aku pasrah pagi gak...x tahan wei....kejap sejuk...kejap panas...
Sampai kat klinik tu (klinik zulfah seksyen 4 tambahan bangi)...aku tengok doktor tu ngantok....rasa cam bertambah plak demam kura kura aku...kui3...sesi check itu ini seattle...aku request MC dat day....(kedekut tol doc ni tau..cer offer ke aku...buntang mata aku jawab NAK..) aku lupa bagitau yang aku bf anak....(walhal...encik kinchan banyak kali ingatkan aku soh bagitau doc ...)...tapi masa dia nak wat payment n nak amik ubat tu..dia tanye dak farmasi tu ubat ni sesuai tak tok bf mom...kredit lagi tok suami saya...hehe..cian khalish sejuk sejuk ikut ma n pa dia...huhu


sampai umah laki aku trus soh makan ubat ...pastu rest..nasib aku dah siapkan sume barang anak anak..(tengok sakit sakit pon keperluan anak anak n suami tetap diutamakan okeh...kinchan sila hargai saya LEBIH..)...pas makan ubat tu..aku trus x sedar diri...ko tau..aku bangun kol bape? dekat kol 4pm...hahahahaha...aku rasa cik B x membengkak langsung....langsung lembik..adooii..aku dah risau..tapi aku teruskan jugak mengepam....dapat cuma 2.5oz aje....xper...aku tetap akan teruskan wat PP...kol 5..aku gagahkan diri amik anak anak kat umah kak leen...balik tu...aku teruskan df khalish...susu ade..cuma x lah banyak dat time..khalish ni kalau aku ade...dia memang tak kan nak botol...so..aku berdoa masa df dia tu.."Ya Allah..ko lancarkanlah susu aku tok anakku khalish ni....Amin"...Alhamdulillah walaupon lame khalish mengempeng tok memenuhi perut boroi dia tu...akhirnya dia terlena jugak...

start dari demam tu...production aku memang teruk...aku bukan risau stok tak ada...Alhamdulillah..stok ebm dah memenuhi DF ...cuma aku risaukan..khalish...dia mesti masih nak df kan...so...aku truskan wat PP...dekat 3 minggu jugak aku wat PP...barulah production aku kembali pada normal..Alhamdulillah..

Mommies outhere...jangan mudah giveup...tanamkan tekad (acehh...cam lirik lagu patriotik plak)...keputusan PP bukan sehari 2 tau...kadang kadang amik masa....aku tak ada plak amik apa apa supplement dalam tempoh tu..makan macam biasa...air aku pastikan 2L sehari...banyakkan makan sayur...antara makanan yang aku bedal yang leh meningkatkan susu ..

Sawi
Jantung pisang
cheese
ulam raja

eh korang korang ...aku tau aku bukan pakar laktasi..aku dah kabor yang aku bercakap berdasarkan RnD  yang aku wat kat diri aku sendiri (ko hengat barang ke nak RnD bagai??)  
okeh...setiap orang akan menghasilkan lain lain result kan...so... korang tak leh bandingkan result aku ngan result dia...sebab banyak faktor...aku ni miskin...x dapek deh nak beli benda benda mahal ni...(mak ai..sah low profle orangnye emma ni...hik3)  nanti lah tunggu encik kinchan jadi ketua polis...kot kot leh belikan aku sedebuk ubat....
Aku menghargai dan amat menghormati orang yang suggest aku macam - macam jenis supplement...aku bukan SOMBONG or EGO ya...tapi aku memang seorang yang amat teramat penakut ngan ubat besor...MAB tu ajer lah yang aku amik..itupon aku wat ROADBLOK dari terhasilnye benih ke -3 mr and mrs Kinchan...hehehe... so kakak kakak....makcik makcik....dato datin sila jangan terasa hati dengan saya yer... smoga kalian terus maju....doa saya mengelilingi kalian...Amin...

Nak memastikan production korang maintain...sila jangan SKIP pumping session .... kena konsisten lelebih lagi bagi yang susu agak kurang meriah.... sila lah jangan leka...jika kalian nak mempastikan NIAT kalian terlaksana...kalian sendiri kena disiplin...susah memang susah...tapi cer korang tengok muka baby kalian...suka tak kalau dia tersenyum bila kenyang kerana minum susu ibunya....bagi yang MAMPU menyusukan anak kalian...buatlah sehabis baik..tapi bagi yang tidak...kalian BUKAN seorang ibu yang tak baik....tak ada ibu kat dunia ni yang tak mahu beri yang terbaik wat anaknya...kalian dah cuba sebaik mungkin kan...so...dont b sad...kalian x mampu BF anak kalian...apabila baby dah menjengah usia 6 bulan...beri lah masakan dari air tangan korang sendiri bukan dari tin tin dipasaran (mak ai....statement berani mati aku ni...kang x pepasal de pengeluar makanan bayi saman aku..larikkkkkkkkkk...)...nak cari resepi banyak melambak ...buku..kat FB tu lagi banyak..siap pic pic resepi lagi okeh..teruja aku nak masakkan tok khalish nanti..ke aku masak..aku suap ke mulut aku sendiri...(pe lak melalut ke solid food lak ni...)


okeh u olls...SEKIAN AS SALAM....tdo jap...ngantuk..malam tadi khalish ajak aku bercerita...aku tengok dah macam mata garfield encik kinchan smalam melayan anak bujang dia...:D 

 tengok khalish...macam pandai je baca paper...tak nak kalah okeh ngan papa dia....ke dia nampak de pic dak pompuan seksi kat paper tu.....




No comments:

Amaran !!

As-Salam...ini adalah blog peribadi saya..segala yg terpampang adalah ceritera sehari-harian saya dan juga keluarga..setiap manusia tu punya ceritera2 yang ingin dikongsi bersama-sama..Anda punye hak yg same,tp tolong hormati setiap hak org lain juga ya!!!
Sebarang kecurian gambar2 dan video di dalam blog ini adalah dilarang tanpa kebenaran dari saya sendiri.
Blog ini dicipta adalah untuk tatapan anak2 sy kelak apabila mereka meningkat dewasa dimana sy nk mereka lihat perkembangan mereka sejak kecil sehingga menjadi org yg berguna kelak.Jika 1 hari kelak kami tiada,jd blog ini akan menjadi medan tatapan anak2.

copypaste

Protected by Copyscape Online Plagiarism Detector

my angle girl

my angle boy

AL-FATIHAH