sedekah

salam rabu kengkawan....

haha...klakar tol ak tengok diri aku yg agak plastik pagi ni..hehe

ehhh....

nak stori ala2 markonah gempak!

smalam aku de lah post story pasal penjual
al kepek kat McD Bandar Baru Bangi..tempat yg kadang2 aku serbu bila tengah tengah malam aku lapor..muahaha...


memula tu aku just tengok jew pic tu tanpa bace isi kandungan dia...so..aku tergerak hati nak bace...sorry u olls...kengkawan FB....aku memang jarang nak bace ape2 testimoni u olls ke ape ke...kalau bagi aku aku tak memerlukan benda alah tu....bukan bermakna aku tak support korang....aku sentiasa menyokong korang cuma...manusia ni takleh paksa diri tok beli semata mata sebab u olls kawan2 yang menjual...hope u olls paham...

ok balik pada pic tu..
lepas aku bace...aku decide tok share kat wall....
honestly aku gtau...aku bukanlah seorang yang sangat baik hati memberi sedekah pada peminta sedekah....sebab aku takut isu-isu manusia dipergunakan oleh sendikit ni....yes aku memang mudah kesian pada pengemis yang mengendong anak2 dorang pastu anak tu terlentok lentok..kesian kan....ai kan minah touching yang terhover..pastu mulalah sibuk nak pikirkan orang tu selama 7 hari 7 malam...tensi mak taw!

tapi aku tak pernah lah terserempak dengan pakcik ni ...mungkin aku pegi time dia dah x ada atau dia belum sampai...tapi seyes aku tak suka cara orang orang kaya yang tak ke rasa nak sedekah walau seposen ke pakcik ni...pakcik ni bukan mintak sedekah pon....dia menjual kan...

aku de beberapa pengalaman yang makcik ni jual kepek kat area D'one steak bangi...laki aku tu kan jenis selain suka sedekahkan duit dia ke aku tetiap bulan...dia suka sedekah pada peminta sedekah...aku bukan nak puji laki sendiri..but..itu memang fiil kinchan...x sekejam aku..muahaha...

aku cm x suka bagi sedekah pada manusia yang dipergunakan...tapi tak bagi kang..dia kena paper kat agen tu...kesian la plak...kang slalu sangat bagi kang...dah seronok plak agen dia gunakan dia lagi..ohhh sangat speechless...

de 1 story aku nak share ke korang ni...
bulan bape aku tak hengat....tapi beberapa bulan ni lah..masa tu kinchan off...
dia de urusan kat opis...so....otw balik tu...dia terserempak sorang pompuan ni sambil mengendong anak memanjat bukit kat area highway bukit dukong tu...kinchan ni leh patah balik (nasib bawak motor) tanye kat pompuan ni tengah watpe..
pompuan ni pompuan filipino kot..
dia kata dia nak amik daun tok wat sup anak dia...OMG!!!
alah daun tu banyak ade kat highway2 tu...kinchan tanye suami mane...kejer katanye..mungkin suami dia pon susah kot..

kinchan cakap kesian tengok anak dia tertido kat blakang mak dia....kinchan hulurkan note RM ke pompuan ni...tapi pompuan ni tolak...tapi kinchan bagi jugak ..dia kata buat anak dia makan....
kinchan terus call aku menangis nangis ...tang nangis ni aku tipu...:P

kinchan : yang...abg jumpe bla bla bla...................................kesian abg tgk anak dia tau....anak dia lebih kurang baya adik tau...

aku : yeke...abis abg bagi tak duit ke dia?

kinchan : abg bagi...memula dia taknak..tapi abg paksa dia amik jugak...yer lah dengan bawak anak manjat bukit bagai..kalau jatuh camner..

aku : jatuh cam tergolek lah kot..haha...(tak klakar k)

alololo...sweet je kan...

kalau aku tau..aku soh kinchan bawak balik umah...jadi bibik aku...takat makan dia ngan anak dia..insyaallah....boleh...ujung minggu silakan balik ke pangkuan suami mu..hahaha...:D

kalau gi bazar memane lah...pantang nampak pengemis...kinchan mulalah lelambat je jalan....aku kan gila laju berjalan...haha..tau2 dia dah ulur ke pengemis tu duit...waaa.....bini giler punye jeling...bukan aku buruk perangai..tapi seyes aku sendiri memang kesian dengan dorang ni...tapi aku lagi kesian dorang ni dipergunakan oleh sendikit..

ok2..aku cuba tok hulur duit nanti erk.....tapi kalau kinchan de kat sbelah..aku wakilkan dia je bagi..:)

so...dengan hanye bersedekah dengan ikhlas ..insyaallah Allah akan murahkan rezeki kita...
Alhamdulillah....setakat ni...kami tak hidup mewah..tapi Allah sentiasa bukakan pintu rezeki pada kami...
bukan nak riak..tapi kami pernah hidup susah dulu...
cuma aku nak tegur skit pada manusia yang suka menuding jari pada keluhan orang yang ada masalah ni..
kamu beruntung TIDAK rasa pahit susah orang lain...
aku rasa kalau kamu berada ditempat orang yang rasa pahit kesusahan itu...aku percaya...kamu jugak akan terluah jugak keluhan itu...
biarkan orang lain nak meluahkan rasa dia sebab mungkin dengan cara itu bebanan atas bahu dia beransur...
so...jangan terlalu angkuh jika kita tidak seperti mereka...
cuma fahami dan tak salah jika nak menegur / menasihati mereka..

ehh...kalau kengkawan nak sedekah (BELANJA) kengkawan lain ....pon boleh dimurahkan rezeki tau...:)

No comments:

Amaran !!

As-Salam...ini adalah blog peribadi saya..segala yg terpampang adalah ceritera sehari-harian saya dan juga keluarga..setiap manusia tu punya ceritera2 yang ingin dikongsi bersama-sama..Anda punye hak yg same,tp tolong hormati setiap hak org lain juga ya!!!
Sebarang kecurian gambar2 dan video di dalam blog ini adalah dilarang tanpa kebenaran dari saya sendiri.
Blog ini dicipta adalah untuk tatapan anak2 sy kelak apabila mereka meningkat dewasa dimana sy nk mereka lihat perkembangan mereka sejak kecil sehingga menjadi org yg berguna kelak.Jika 1 hari kelak kami tiada,jd blog ini akan menjadi medan tatapan anak2.

copypaste

Protected by Copyscape Online Plagiarism Detector

my angle girl

my angle boy

AL-FATIHAH