Persediaan Penyusuan Susu Ibu secara ekslusif

monday today...bluueesss kah...yellow kah....gua blasah je bro...huhu

okeh okeh..

rini aku nak ngomel atau dengan kata lain..aku nak continue N3 pasal Penyusuan Susu Ibu secara Ekslusif  ..giler lame aku membohong nak wat N3 kan...muahaha..bz + mood blom mari kan...

macam aku ingatkan pada N3 N3 aku.ape yang aku taip kat blog ni adalah pengalaman aku sendiri...so..kalau korang rasa leh go on dengan cara aku..silakan ikut...kalau takde..wat je lah bahan tok kutuk...hik3...(jemah kecik hati...)

ritu citer pasal breastpump kan...rini aku nak ngomel pasal benda penting dalam menjayakan penyusuan susu ibu ni..eehhhhhh sangat penting....iaitu peti ais...peti beku...

memula...............................

peti ais pertama aku adalah peti 1 pintu



kesian aku kan......

yerlah mase memula pindah umah aku ni dulu...sumer nak serba kecik almaklum umah kecik jew....harus barang barang pon kocik kan + ongkos pon kecik kan...:(

peti ais ni aku pakai sampai skang..cuma sikit masa lagi peti ni akan diterbangkan ke kuala lipis tok kegunaan abang aku...dasar senang idup ko kan..muahaha..!!

hayat tok simpan EBM (Express Breast Milk) adalah selama 2 minggu ajo ye ibu ibu skalian...bagi aku yang susu nye agak meriah..hurmmmmm (bukan riak..blagak jew..muahaha..panggggggggggggggggggggg ) peti ni memang tak sesuwei...+ mane nak humban ayam ikan daging dan  marsya ooppss ..hehehe ...so...memang dari awal pegnen aku dah nyimpan duit dan angan angan tok beli Deepfreezer ... so..Alhamdulillah....dalam pantang deepfreezer sampai...manyak suke hati woo....

ihsan encik google
so..deep freezer ni atau nama lain dia cheest freezer....aku beli brand faber 110L...harga RM540...siap hantor dan siap pasangkan...ehh.,,aku suker pakej lengkap..hahaha....
 EBM yang disimpan dalam DF ni boleh bertahan selama 6 - 12 bulan ye ibuk ibuk...tapi 12 bulan tok macam negara yang ade salji je....Malaysia ko tak yah nak harap turun salji tu...so...paling lame bertahan selama 6 bulan....so..memang sangat sesuai tok ibu ibu yang berkerjaya macam aku ... deep freezer aku ni dah lebih 5x penuh sepanjang 9 bulan penyusuan khalish ni..dan telah sebanyak 5x aku membuang stok EBM sebab dah terlalu penuh....sayang memang lah sayang..tapi aku ni bukan saje saje membuang rezeki Allah...bukan belagak susu banyak...dah tak muat...takkan aku nak sumbat kat umah orang lain plak...
makanya.....
aku beli lah lagi satu oeti ais....2 pintu....bulan sudah aku beli...ehhh..girang hati ku badan bertuahhhhhhhhhh...

peti ais aku yang tengah tengah tu...410L....banyak tempat aku g survey ko...aku suke beli barang elektrik kat carefour...memang jauh murah dari kedai kedai lain..muahaha..jemah kan kedekut...hihi
tapi carefour plak abis stok..ko time time aku nak time tu ko abis kan... >__< 
biler dah 3x ke carefour asiklah xder....makanye ade lah sorang staff carefour ni bagitau...
akak...saya beli fridge kat kedai G-mart kat depan kompleks PKNS bangi tu...murah jugak tau reger dia...
yeke....tak pernah masuk plak ke sane sebab ingat mahal...
ehhh..murah kak....saya yang kejer caefour ni pon suke beli kat luar..
appp..........dengar je murah..zasssssssss...jom abang..kiter g G-Mart..hehehe
so...rezeki kami...ingat nak beli yang macam kat carefour tu....(390L) tapi kami bertuah sebab mase tu fridge sbelah tu de sale plak...(410L) dengan harga yang sama...RM1350 after diskaun + penghantaran percuma + hadiah percuma...ha...hamek ko!!! haha..terus wat bayaran....esok sampei lah peti itu ke Home Suweeeeet Home teman....!
okeh...tok peti ais 2 pintu ni....EBM boleh bertahan selama 3 bulan ajo...tapi korang nak tau....EBM aku sumer tak sampai 3 bulan aku dah buang stok..let say macam skang bulan April kan..stok bulan 2 aku dah buang sebab kekangan ruang...
kalau saper pernah baca N3 aku memula aku buang stok EBM dulu...kinchan tak bagi aku anak susuan, so..klu aku je setuju dia tak..takleh gak sebab dia haruskah menjadi bapak susuan anak tu gak kan..dan akhirnye nak anak kami takleh berkahwin...
aku nak pecah lobang..actually..aku ni ada mak susuan u olls....nenek sedare aku sendiri...aku ngan anak dia sebaya...aku pon tak baper nak tau jalan cerita sebanar dia..yang mak aku citer mase tu mak aku kuar gtuw lah...aku kena tinggalkan kat nek sadare aku ni...dah budak kan...harus lah haus aje...makadisumbatnye tetek dia ke mulut aku supaya aku tak memekak kat telinga dia...haha..burrrppp kenyang aku..maka tertdo lah anak dare cik jijah ni dengan girangnye...so..aku ngam  anak bongsu dia tu adik badik susuan lah..:P
fiil khalish skang dia tak suke minum ebm lame...skang aku kena pam malam b4 tdo dan subuh tu tok kegunaan dia hari ni...lompang nak? banyak cekadak dak gedek ni..hihi

 okeh lah tu....cukup citer pasal peti ais / stor penyimpanan susu ibu ni...

next N3 pasal lain plak...ntah biler masenye..

*___*
 

No comments:

Amaran !!

As-Salam...ini adalah blog peribadi saya..segala yg terpampang adalah ceritera sehari-harian saya dan juga keluarga..setiap manusia tu punya ceritera2 yang ingin dikongsi bersama-sama..Anda punye hak yg same,tp tolong hormati setiap hak org lain juga ya!!!
Sebarang kecurian gambar2 dan video di dalam blog ini adalah dilarang tanpa kebenaran dari saya sendiri.
Blog ini dicipta adalah untuk tatapan anak2 sy kelak apabila mereka meningkat dewasa dimana sy nk mereka lihat perkembangan mereka sejak kecil sehingga menjadi org yg berguna kelak.Jika 1 hari kelak kami tiada,jd blog ini akan menjadi medan tatapan anak2.

copypaste

Protected by Copyscape Online Plagiarism Detector

my angle girl

my angle boy

AL-FATIHAH