persediaan bekal si gedek

weeehoo..

rini jemah nak story pasal cara mak jemah sediakan bekal santapan tok si gedek ku itu..

aku tak pernah bagi si gedek tu nestum...bukan sebab makanan tu tak elok..tapi aku rasa aku boleh lagi memasak tok dia..

ntah ler...sejak lahir si gedek ni..aku suke sangat nak memasak...cuma de sekali 2 tu aku bagi dia instant food (brand heinz)..aku beli heinz sebab dalam tu tak ada perasa tambahan ..aku beli bukan sebab sesuka...masa pestime aku bagi...khalish memang reject...dia makan sesudu dua...pastu aku buang....pastu kali ke-2 aku bagi dia sebab dia tak poo poo 2 hari, aku pon bagi banana kastad tu...pastu dia berak....kalau tak...kentut dia bau ...pergggggggggggghhhhhh....blluueekkk

pastu kali ke-3 aku bagi mase g naik genting ritu....itu sebab terpaksa..muahaha.....sbb tak bawak beg banyak...so..ssh nak nyumbat warmer tu...hehe...(ni alasan pemalas..pangggg skali nak?)

okeh okeh..skali tu aje lah aku tak masak tok si gedek....:P

khalish makan bubur blend since usia dia 6 bulan sampai 7 bulan.....start 8 bulan sampai skang...blender dia aku simpan...tok aku wat ice blended...hihi..

kalau aku bebetol penat malam tu..aku akan masak bubur tu pagi esok tu...mase aku ngepam pagi tu...bubur pon aku tenggek kat atas api...biler seattle ngepam...bubur pon udah kembang macam aku..^__^

dolu aku nak kena blend kan..now takde dah..sebab khalish pon dah tumbuh 6 batang gigi....so..sesuai la dia tok mengunyah....dia nak bubur yang bertekstur

memula dulu aku wat jugaklah puree tok stok..skang takder dah...aku tabur kan skali masa masak bubur tu...ikut memasing lah...

tapi kalau malam tu aku hover rajin...aku akan masak bubur dulu..then sayur tu aku hancurkan guna food chopper dari cosway tu.....aku taburkan biler bubur tu dah kembang...sejukkan skejap..then masukkan dalam fridge....

ni bubur malam tadi...bubur + kentang + brokoli....oohh khalish suke nak fengsan ngan brokoli ni.....nak makan macam mintak nyawa....

so..aku letakkan kat bahagian chiller....

sementara aku ngepam..aku grilled kan dulu ikan salmon ni..aku suke grilled lauk lauk khalish sebab macam salmon ni hanyir kan..so...biler grilled..kurang lah bau hanyir tu...ikan bilis pon aku grilled dulu b4 blend halus...ikan tegggiri pon aku suka grilled dulu...ehh sume lah aku grilled...:P

biler abis ngepam..ikan pon dah siap grilled...aku masukkan dalam bubur tadi tok aku panaskan...aku campur kan dengan secawan lagi air panas sebab bubur yang aku masak malam tadi tu...tak berape nak lembut...

sometimes aku masukkan cream cheese dalam masakan khalish tok rasa yummy...tapi memang khalish akan tetap makan benda berkeju setiap hari...


aku gunakan benda alah ni..ntah ape nama dia..aku panggil...lenyek burger....tok hancurkan skit bubur khalish...

so...biler panas panas tu...
aku trus masukkan dalam food thermos dia tok letak kat umah BS....

 tadaaaaaa....siap tok santapan si gedek arini....:P


khalish ni memang suka makan...pantang nampak kitaorang mentedarah....capak capak mulut dia nganga nak disuapkan..kalau tak..dia ngamok...ehh dak ni..aku tampor kang nak?

so....kat rumah..memang takleh kurang finger food dia...cam baby bytes...biskut heinz dia tu....

ohh..dia sangat suka makan keju kraft single tu...

ahad lepas..aku wat kan dia pasta + brokoli + ayam + cream cheese...abis seperiuk kecik dia tu......

menyusu masih macam biasa....

^___^



No comments:

Amaran !!

As-Salam...ini adalah blog peribadi saya..segala yg terpampang adalah ceritera sehari-harian saya dan juga keluarga..setiap manusia tu punya ceritera2 yang ingin dikongsi bersama-sama..Anda punye hak yg same,tp tolong hormati setiap hak org lain juga ya!!!
Sebarang kecurian gambar2 dan video di dalam blog ini adalah dilarang tanpa kebenaran dari saya sendiri.
Blog ini dicipta adalah untuk tatapan anak2 sy kelak apabila mereka meningkat dewasa dimana sy nk mereka lihat perkembangan mereka sejak kecil sehingga menjadi org yg berguna kelak.Jika 1 hari kelak kami tiada,jd blog ini akan menjadi medan tatapan anak2.

copypaste

Protected by Copyscape Online Plagiarism Detector

my angle girl

my angle boy

AL-FATIHAH