kenapa marah?

ewaahh..tajuk macam tau tau je tajuk nak luahkan perasaan kan...
sempena harini birthday anak bongsu ku terchenta yang ke -2 aku nak membebel skit...
aku dah lame makan hati....
dalam soal ni...aku memang tak leh nak bertoleransi lagi dah...

aku cukup penat...penat melayan peangai sekor-sekor makhluk ni...
aku cuba nak jadi heroin kekonon...tolong orang dengan ikhlas.....tapi bila aku makin menolong (walaupon selalu je lah aku membebel bila nak menolong tu kan ) makin aku dicaci maki...

aku laki bini bukan orang senang...bukan kawin kawin je terus ade kehidupan yang mewah...laki aku bukanlah datangnye dari kalangan orang berada...
aku kawin dengan laki aku dari dia 0 tak ade harta....sampailah sekarang ni kami boleh tarik nafas sikit lega bila sikit sikit kami kumpul harta...walaupon harta tu bukan mewah...
bagi aku yang datangnye dari golongan yang bukan berharta...aku bersyukur dengan ape yang aku miliki....ape yang kami miliki adalah hasil titik peluh kami suami isteri...
aku laki bini bukanlah bergaji besar...tapi kami ade impian yang besar...bukan nak bermewah...cuma aku nak senang bila pencen nanti....aku kalau boleh..taknak pikir hutang dah time pencen nanti...
kalau boleh semua harta benda kami disettlekan sebelum pencen...itu sebab aku ghairah mengumpul harta dari muda....aku start beli aset terbesar mase aku berusia 23 tahun....aku pakse kinchan share loan beli rumah apartment kami tu...sebab aku tau...kejer kerajaan ni...tiap tahun gaji naik...kami akan sakit tok 3-4 tahun pertama je....lepas tu...slow slow akan lega...
aku sejujurnye cakap...aku pernah melalui fasa dimana aku nak beli susu tepung tok marsya dulu pon sengkek okeh...pinjam duit kat mak aku toksah cakap lah kan...nak menyimpan apatah lagi...
mase tu nasib baiklah duduk umah mak aku kan.....jadi komitmen taklah tinggi sangat...
selalu jugak jadi ..nak isi minyak kete pon tak ade duit....aku ni pemalu nak mintak duit dengan laki sebab aku tau..laki aku pon bukanlah berduit pon....
ake 1 ari tu...duit kat dalam tangan aku cuma bebetol lepas tol pegi balik keje je...RM4....
mase tu aku nak nangis pon ade..stress manjang lah kan...
tapi aku anggap ni dugaan tok aku laki bini....
aku buat macam macam kejer partime...
demi nak cari rezeki lebih tok keluarga aku...
 

lepas bebagai bagai fasa kami lalui...
Allah tu kurniakan kami rezeki....rezeki yang kita sendiri takkan boleh duga macam mane bentuk ruper dia kan...spada mula sekadar nak menolong...in the end...dari membantu kawan.....Allah sebenarnye nak tunjuk pada kami...itulah rezeki yang Allah nak bagi pada kami...
Alhamdulillah....walaupon rezeki tu bukanlah berjuta-juta....tapi kinchan dah mampu tebus balik kekurangan dia pada kami suatu ketika dulu...


sekarang boleh dikatakan ape aku nak..kinchan memang boleh bagi...cuma aku berpda pada nak mintak kat dia... takkan lah tiap bulan aku mintak dia benda....kalau ikut hati memang nak tiap hari....
aku cuma mintak pada dia....tolong spend duit tok simpanan anak anak....
tak banyak tak ape..sebab aku memang dah lame potong gaji aku untuk simpanan anak anak...
selain tu...memang tiap bulan duit tabung syiling anak anak akan dimasukkan dalam akaun masing masing....
menjelang dorang dewasa....dorang dah ade simpanan yang membolehkan dorang sambung belajar tanpa pinjaman dari mane mane pon....apak ko dulu sambung belajar semua kerajaan tanggung...
makkaw ni belajar kena pinjam......tu pon de orang pinjam PTPTN tak reti nak bayor....kot tinggi pointer ko boleh lah nak bising taknak bayar (ditukar jadi biasiswa) ..ni time belajar pon gatal bijik / pelir berkapel bagai...pastu pointer cam haram nak salahkan PTPTN kejam.....interest tinggi lah..kalau ko bayar ontime atau potong gaji awal awal dulu..takde nyeh nak tinggi interest tu....ni dah tau berhutang...gaye taknak kalah...tak kisahlah ko kena bayar melalui personal loan ko ke...dah namenye hutang..bayor je lah....mati sok kena lunaskan jugak.....aku ni gaji kecik giler okeh dulu...tapi gigih jugaklah isi form soh potong gaji...walaupon tiap bulan aku kena pinjam duit mak aku kan...hahaha
 
 
diakui aku memang seorang yang sangat kuat membebel atau pon cepat hot tempe bila harta aku orang jahanamkan...
kenape aku akan melenting....1 sebab je...aku tau itu adalah komitmen aku laki bini...
bila aku bersusah payah menjaga harta benda aku tak kira lah...menjaga laki aku ke..menjaga anak2 aku..menjaga aset aku...tapi orang lain sesenang nak rosakkan...aku rasa aku LAYAK nak marah...

letakkan diri ko kat tempat aku...
ko bagaikan nak mati cari duit tok benda tu....in the end...senang senang je orang rosakkan....ape ko rase??
takkan ko nak senyum kan...okeh....senyum...lain kali buatlah lagi...
bila orang yang tak pernah nak rase ade komitmen...yes.....ko memang takkan rase peritnye bila orang akan buat taik kat ko...tiap tiap bulan kami hulur duit bayar pada bank...tu belum masuk perbelanjaan isi rumah bagai kan...ko nak buat loan pon gune name mak aku kan...pastu bila ko tak bayar...siape yang gi bayar..dah tentu tentu mak aku kan....nampak tak betapa ko buat taik kat mak aku...
ade hati nak suruh aku cermin diri....sedar lah diri....ko tu patut cermin diri ko... hidup penuh dengan fake....

bila orang kata...kalau taknak ade komitmen takyah ar berhutang...hehehe..
memang...kalau aku ni orang kaya...laki aku tu anak tansri org somebody ke...aku memang taknak berhutang...paid by cash gtuw kan...
tak berhutang taklah dapat benda bak kata kinchan..yang penting kita kena bayar hutang tu seperti dalam perjanjian...
ko tak rase komitmen tu..maka memang senanglah ko nak anggap benda tu bukan masalah ko walaupon benda tu ko yang datang kan masalah....

sebab aku tak tahan dah dengan fiil 'orang tu' aku akhirnye luahkan jugak pada kinchan pagi tadi...
nasib baiklah kinchan memang sentiase ade dengan aku dalam keadaan ape pon....
aku akui...kinchan adalah teman aku dan jugak punching bag aku...hahaha...
tapi kadang kadang suke buat aku sakit ati dengan fiil dia......
sungguhpon dia buruk rupe...ade aku kesah???
itu lebih baik....sebab aku taknak ade persaingan dengan pompuan lain....tapi kadang kadang pompuan ni ngengada gak...rupe tolak tepi...janji poket kepok2 ....
kalau tak pompuan yang gedik....jantan plak sengaja tempah masalah plak kan...bagi aku senang....ko tanye diri ko...saat ko susah siape tolong ko....dan saat ko senang berani plak ko toleh ke pompuan lain erk??
hukum Allah tu pasti...itu je aku pegang...


pada si polan tu (kot dia bace kan) ko belajarlah ade komitmen atas name ko sendiri..baru ko tau perasan orang yang harta dia ko jahanamkan...
okeh bai....

---------------------------------*****--------------------------------

No comments:

Amaran !!

As-Salam...ini adalah blog peribadi saya..segala yg terpampang adalah ceritera sehari-harian saya dan juga keluarga..setiap manusia tu punya ceritera2 yang ingin dikongsi bersama-sama..Anda punye hak yg same,tp tolong hormati setiap hak org lain juga ya!!!
Sebarang kecurian gambar2 dan video di dalam blog ini adalah dilarang tanpa kebenaran dari saya sendiri.
Blog ini dicipta adalah untuk tatapan anak2 sy kelak apabila mereka meningkat dewasa dimana sy nk mereka lihat perkembangan mereka sejak kecil sehingga menjadi org yg berguna kelak.Jika 1 hari kelak kami tiada,jd blog ini akan menjadi medan tatapan anak2.

copypaste

Protected by Copyscape Online Plagiarism Detector

my angle girl

my angle boy

AL-FATIHAH