Berdikari

entri tanpa gambor
*
*
*
*
*
*
*
|||||||


Assalamualaikum......
hari ini hari gaji....kalau lah boleh nak hari hari hari gaji bley??

minggu ni bizi sepanjang hari...marsya akan bersekolah ganti sabtu ni....tuisyen ganti plak hari ahad...aku baru nak ajak kinchan window soppin...window hajo....xde soppin pongggg...

kadang bila aku drive sesorang....aku terpikir..bertuahnye anak anak aku sekarang ni.....setakat ni Alhamdulillah...ape yang aku dan kinchan mampu...kami bagi ape yang wajib bagi diaorang...
cuma masa marsya je kehidupan kami agak tingtong...pasangan baru nak up kan...baru kawin....setahun kawin dah ade anak...pastu dok lak menumpang umah mak aku lagi kan..pastu dengan tak ada pengalaman jaga anak....memang kehidupan masa tu agak stress jugaklah...kadang kadang mak aku jadi bankers tetap aku..hahaha...
bila dah beli umah sendiri...aku beli rumah pertamaku masa aku umur 23 tahun....Alhamdulillah..siapa soh kawin awal kan...haha...kan dah kena pikir benda benda camni....takpe..itu petanda Allah menguji aku..

bila aku pandang muka anak anak....aku bercakap dalam hati..bertuah anak...korang lahir serba serbi mama papa sediakan....celik mata...makanan depan mata....mama papa mandikan sampai korang besor...eh kinchan masih mandikan marsya sampai umur marsya 6 tahun okeh....
aku akui aku adalah seorang ibu yang garang..sangat garang....bila aku pikir balik..mungkin sebab aku membesar dengan cara berdikari...dari aku mula bersekolah...semua kerja aku buat sendiri tanpa mak abah aku suruh...celik mata aku dah tau ape aku nak buat....

zaman aku kecik...aku bukan dari kalangan keluarga yang kaya..memang jauh sekali lah kan...
nak makan KFC....memang macam ko menunggu ayam tu jatuh dari langit...celepok depan ko...
susah jugaklah...kira kalau dapat sebulan sekali pon syukur....abah aku beli kereta saga sedan putih masa adik bongsu aku umur 6 tahun.....aku ingat lagi plat kete MY6887...sebelum tu abah aku sewa kete je kot nak balik kampung mak aku kat lipis tu...kitaorang takde hal..sebab tau mak abah bukan orang senang...
mak aku keje kilang je kot.....abah aku bawak treller...pe de hal..ko budak kecik...nak malu ape...weii aku bangga ape masa nak gitau kawan kawan aku abah aku keje bawak treller...kenderaan bapak aku klu lenyek orang boleh mati woo...
malu??? ape masalah aku nak malu dengan pekerjaan mak abah aku?? sebab pekerjaan dorang yang kami 4 beradik boleh hidup...walau tak sekaya orang lain...tapi aku rasa aku dah cukup bertuah ada mak abah depan kami walau abah aku hanya ada hujung minggu sebab selalu keje luar kawasan ..bak kata omputih outstation....ko hengat orang keje kolar biru je leh outstation...bawak treller pon boleh pe...

bila aku tengok mak abah aku keje...otomatik...aku takkan boleh harapkan mak abah aku buat semua keje tok aku dan adik badik aku...aku anak ke-2...anak pompuan sulung.....maka dah tentu keje rumah aku kena buat walau mak aku tak pernah pon suruh...
mak aku adalah ibu terbaik...sebab sebelum gi keje...dia dah siapkan makanan tok kitaorang....tapi adik badik 2 lelaki tu pemalas...lepas makan letak je dalam sink....geramm...

diusia aku 4 tahun..aku dah gosok baju sendiri....dah leh goreng telur....ko mampu??? haha
walhal mak aku tak bagi aku buka dapur gas tu...tapi aku kan maha degil....
kalau korang nak tahu...menu aku masa aku kecik adalah telur goreng 2 biji...nasi dan kicap....perrgghhh...itu nikmat bagi aku..bukan takde lauk lain..tapi aku hanye suka menu tu...

aku tadika kat tadika daching...ingat lagi nama cikgu tadika aku..cikgu ruby dok PKNS Beranang...
gi sekolah kayuh basikal sendiri okeh.......bawak buku budak universiti...haha....pelik kan aku bawak buku universiti...begini ceritanye...dulu dulu aku suka main cikgu cikgu...
nak mintak kat mak abah duit beli buku mainan memang takkan berani lah....perangai memintak aku ni terbawak sampai sekarang .... walaupon dengan laki aku sendiri...aku segan nak memintak tapi aku suka hint kat laki aku...ahaks.........dulu aku dok umah nenek aku kat Sesapan Batu Minangkabau...depan umah nenek aku tu tapi bukan bebetul depan tapi sebelah kiri tu..haha....umah sedara jauh aku gak....dia lah jugak ustaz ngaji aku.....anak pompuan dia ustazah aku skolah agama...kat luar umah bawah dia tu...dia ade buat macam stor tau..tapi sayang...stor tu tak berkunci .......maka aku ngan kawan kawan buat projek curi buku anak anak dia...haha....tapi aku tau dia tau..tapi dia tak kisah sebab cucu sedara kot yang buat perangai... :P
lagipon buku buku tu dia tak nak dah...aku ngan kawan kawan pon berjayalah buat projek mencilok buku buku tu....tu yang bangga bawak beg ke sekolah tadika sampai senget senget...tu zaman tadika....

aku dipaksa masuk sekolah cina sebab abang aku sekolah cina....aku memang protes sebab dah rancang nak sekolah kat SK Daching sebab kawan kawan tadika sumer skolah sane...bapak aku hantar ke sekolah cuma tok settlekan urusan pendaftaran je....pastu pepandai aku lah....bapak aku bawak aku dulu naik motor honda C70....bukan macam anak aku sekarang...berhantar...tunggu lagi....jemput....
tapi sebagai anak yang memang dah tau mak abah ko takkan buat macam mak bapak kawan kawan ko yang masih stay menunggu....sampaikan lunch time mak dorang masih tunggu bawakkan bekal bertingkek tok anak dorang...aku??? relax sudeyyyy..kantin kan ade nasi lemak....beli je lah....tahun ke -2 dapat RMT....ehh bangga tau dapat RMT...walaupon dulu aku taktau tu tok anak orang tak mampu....sikit pon aku tak rasa malu...tak ade pon rasa nak segan dengan kengkawan...sebab kat sekolah cina aku dulu..pelajar melayu tak ramai..kitaorang macam family...akan dok 1 meja ramai ramai walaupon dengan senior lain....
sekolah rendah dulu...mak abah aku sediakan aku dengan abang aku sebijik sorang basikal....jauh okeh ko nak mengayuh....umah nenek aku kat minangkabau..sekolah nun kat belakang balai polis beranang sempadan mantin...aku rasa tu sebab dulu dulu aku leh kurus......sehari ulang alik 10km...tu tak masuk berulang balik ke sekolah agama....semua aku buat sendiri..takde ngada ngada nak nangis nangis soh abah aku hantar....mak aku memang jauh sekali lah ...bawak basikal pon tak tahu....haha...
dulu dalam pelajaran aku memang akan bersaing dengan abang aku...sebab abang aku kategori orang pandai gak lah.....selalu dapat no 3 ..2  kadang kadang 1...buda melayu bersekolah cina..bangga pe....haha....tu abang aku lah..aku??? 5 atau 6 hajo...tapi tak kisah lah labu...

lepas tu kami berpindah dok menyewa kat PKNS...best..ramai kawan kawan...pegi sekolah sekarang dah upgrade...naik van....tapi tetap keperluan sekolah aku aku sediakan sendiri....baju aku gosok sendiri....keje sekolah tak tahu cari sendiri...takde lah ko nak harap mak abah ko nak tengok tengokkan....
balut buku pon sendiri buat...nak beli ape tok keperluan sekolah semua kena senaraikan...abah aku akan belikan....ko takkan ada can lan nak ikut abah ko gi beli benda alah tu...tau abah aku balik...benda tu dah ade..pastu pepandai ko lah....aku pernah balut buku sekolah aku guna surat khabar ok...
tapi masa tu aku rasa aku kreatif....haha....orang lain hado???
memang takkan hado kan...masa sekolah dulu aku aktif kokurikulum....abang aku pon same gak....aku dengan abang aku pernah wakil sekolah ke peringkat sukan MSSD...ok lah..bangga ape..lawan dak dak skolah hebat2..
dapat no 2 dengan 3 kira banggakan skolah ape...
abang aku pernah jadi ketua tok lafaz ikrar skolah cina dulu..nanti aku kepilkan pic dia k...
bangga kan anak melayu pegang bendera utama walaupon skolah rendah..haha

aku boleh mengemas rumah seawal aku usia 5 tahun....perangai tu sampai sekarang lah....agaknye sebab tu lah aku tak suka rumah aku bersepah....walaupon mak aku tak pernah suruh..tapi dulu ini tanggungjawab aku...ingat lagi..masa aku dapat hadiah biasiswa skolah rendah dari pejabat kerajaan selangor....majlis dibuat kat metro inn kajang (sekarang presscort kajang) aku pegi sendiri sesorang ok..aku dapat masa umur 12 tahun...tapi majlis tu masa aku dah masuk form 1..budak yang tak tahu ape ape tentang majlis rasmi camtu...pegi sendiri okeh...sedih?? memang tak ade sebab lah aku nak sedey ni.... aku jenis paham mak abah aku...aku takkan desak dorang...

itu adalah pengalaman aku masa aku sekolah rendah lah..kang kalau aku buat sampai sekolah menengah bertukar sekolah bagai...1 hari tak tentu cukup masa... ^_^

situasi anak anak aku berlainan..
serba serbi aku sediakan...dari A-Z....kenape lah aku manjakan sangat kan ....nak undur masa memang takleh....atau mungkin sikap aku yang sendiri paham...yang anak aku takkan boleh buat??? ntah lah...atau mungkin sebab aku tak yakin yang anak aku tak boleh buat macam yang aku kehendaki?? 
sampai sekarang marsya tak pernah pegang seterika.....tak pernah pegang kuali atau sudip kat dapur...susu pon kinchan yang buatkan lagi...marsya masih menyusu botol okeh...haha.....
bilik tido pon aku yang kemaskan lagi..tukarkan cadar...barang sekolah..aku yang alert...
aku rasa aku yang salah dalam mendidik dia...sebab aku tak yakin dengan kemampuan anak aku sendiri...atau mungkin kalau anak aku buat sendiri kemudian aku tak puas hati aku kena buat semula..kerja jadi 2x...aku sememangnya tak suka kerja 2x.....
anak buah kinchan ade jugak kes camni kot...dia anak tunggal....memang selama tu kak ipar aku yang buat serba serbi...A-Z...tapi mase dia masuk form 1 ritu (sekarang dah form 3) dia dapat masuk sekolah agama sains kat batu kikir jambatan bosi tu...dan sekolah tu adalah berasrama penuh .....minggu pertama dan ke-2...dah menangis nak balik...haha...kak ipar aku siap letak status FB risaukan anak...haha...aku macam..alahai.....manja bebenor lettuw..... tiap minggu ok kak ipar aku gi amik dia ....amik baju kotor basuhkan....masih lagi mood tak berdikari anak buah sorang tu.....tapi lame lame dia ok dah...sekarang balik ikut jadual skolah bagi...dan makin muslimah anak buah aku sorang..segan makcik ko ni.....*tampodirisendiri*
aku rasa aku pon akan buat camtu nanti kot.....marsya aku nak hantor masuk asrama penuh...baru ko tau.....penakut ya amat.....tengok mak kau ni dulu..kecik kecik slumber je main polis entri one tu jaga memalam buta...pastu nenek ko tak bagi masuk umah...kena tdo kat jamban luar umah....korang jangan tak tahu..mak abah aku tak ade dulu...aku buat projek panjat bumbung rumah PKNS tu ok....*tepukbahusendiri*

agaknye dah sudah masa aku start train marsya menjadi wanita sejati...
*mood anggukangguk gelenggeleng*

dan bila dah dewasa ni...bila aku dah mampu dapat ape yang aku nak....aku bersyukur sebab aku boleh buktikan....walaupon dulu aku kekurangan serba serbi..tak pernah halang aku tok ade ape yang aku mampu ada sekarang ni....dan Allah maha mendengar..Allah maha melihat usaha kita..
kalau dulu aku kekurangan perhatian dari mak abah aku....tapi anak anak aku tak pernah kekurangan kasih sayang mama papa dia...kalau dulu aku kekurangan dari segi material dan keinginan...tapi anak anak aku tak pernah kekurangan sikit pon dari segala segi....baik makan mahupon pakai...anak anak aku tak pernah memintak benda mewah sebab aku tak pernah ajar dorang hidup mewah...aku tetap ajar anak anak aku..bahawa duit dan pelajaran sangat penting...dulu mak kau ni tak mampu nak ada macam korang ade sekarang....kena bersyukur....ape yang mama papa mampu mama papa akan sediakan....klu mama papa mampu bejalan jauh...anak anak pon akan dapat benda same...kalau mama papa makan mewah...anak anak pon akan merasa...marsya pon dah leh solat sendiri sekarang..Alhamdulillah...

# minggu depan coti ...yahooooo...marsya start cuti awal....khamis sampai isnin... #

: khas tok korang :


No comments:

Amaran !!

As-Salam...ini adalah blog peribadi saya..segala yg terpampang adalah ceritera sehari-harian saya dan juga keluarga..setiap manusia tu punya ceritera2 yang ingin dikongsi bersama-sama..Anda punye hak yg same,tp tolong hormati setiap hak org lain juga ya!!!
Sebarang kecurian gambar2 dan video di dalam blog ini adalah dilarang tanpa kebenaran dari saya sendiri.
Blog ini dicipta adalah untuk tatapan anak2 sy kelak apabila mereka meningkat dewasa dimana sy nk mereka lihat perkembangan mereka sejak kecil sehingga menjadi org yg berguna kelak.Jika 1 hari kelak kami tiada,jd blog ini akan menjadi medan tatapan anak2.

copypaste

Protected by Copyscape Online Plagiarism Detector

my angle girl

my angle boy

AL-FATIHAH