cara nak ajar

:: sticky post ::


Smalam aku de tengok rancangan Ustaz Kazim tau...

Menghadapi orang yang cakap besar ni ade 2 cara...
(ayat ala-ala gtuw lah erk)

1 : KITA SENYAP JE

2 : KITA CAKAP LAGI BESAR / HEBAT DARI DIA

~ kalau dia cakap...anak aku bawak kereta besar...tak muat jalan kampung ni....
maka kita senyum aje lah...

~ kalau dia cakap macam ayat kat atas..korang jawab lah..anak kau beli kereta besar kan..anak aku beli helikopter tak tau nak landing mane....kompem dia akan senyap lepas tu..

nampak tak effect muke orang yang terkena tu...kompem jelir lidah takpon cebik muke kat blakang kau...paling hebat pon dia akan umpat atau jaja hal ko..dan lepas tu dia akan sedaya upaya mencari salah atau kelemahan kau...takde keje lettuw gamaknye

melalui pengalaman aku sendiri...aku buat 2-2 sekali..tapi bila aku buat yang pertama tu..makin galak pulak dia up kan hal dia kan... so aku refer yang kedua.... menjadi jugak...hehehe..

kadang kadang kita taknak riak dan ta'bur bercakap..tapi ko psyko ar balik...
laki aku lagi bangsa tak suka gitau dia kenal orang itu orang ini..sebab dia tak suka orang mintak tolong itu ini...tapi dapat lak bini suka menolong orang tak tentu pasal kan...last last orang buat macam macam....

itu lah sebab utama kenapa aku laki bini taknak bagitau ape yang kami buat untuk cari rezeki lebih...1st..orang akan bercakap...yess betul dalam islam menggalakkan kita beritahu orang lain agar tak timbul fitnah...tapi ni bukan cintan cintun kawin cerai bagai..ni soal rezeki... In Syaa Allah...kami takkan buat kerja haram dan memakan diri...cuma doakan rezeki kami sentiasa murah... :)

Dalam hidup ni aku berpegang pada 1...aku taknak berlumba baik kawan..baik sedara baik soal memiliki sesuatu....kalau tengok orang tu pakai kereta besar..contoh erk..takkan aku nak paksa kinchan belikan sbijik tok aku walaupon aku tau dia memang boleh beli tok aku...aku lak dok pikir..owwhh duit tu better simpan tok kegunaan kecemasan..lagipon kereta ni masih ok...tak kira lah ape pon bentuk material k...
tengok orang lain pegi sane sini...dapat lak aku jenis gelinjit suka melancong kan...kompem nak jugak pegi kan...tapi selalunye jugak aku cancelkan last minutes sebab aku rasa belum masanya...macam last year tu..kebanyakan semua plan yang bertahun dulu....bila rezeki tengah banyak...aku request pada kinchan...

kita cakap besar dari dia bukan sebab kita ni nak lebih dari dia...tapi kadang kadang orang tu tak sedar yang dia terlalu bercakap angkuh dengan orang yang dia sedang bercakap tu...
kita nampak orang tu senyap mengIYEkan ape yang ko cakap..tapi tau ke x dalam diam-diam orang tu lagi hebat dari kau...
ye betul...dulu dulu orang tua tua selalu cakap...ehh anak orang tu belajar tinggi-tinggi...dah besar mesti bergaji besar...korang ni belajar malas...bla bla bla...

tapi bila dah besar...orang yang malas belajar tu pulak yang murah rezeki dia kan..sebab percaturan Allah tu kita tak boleh nak ramal... mungkin Allah bagi kemalasan pada otak dia tok belajar..tapi Allah berikan kerajinan pada kerja yang dia buat...nampak x..so ganjaran pasti ade kan...

hidup kita ni terlalu singkat untuk mencari kekurangan orang lain...rendah sangat ke taraf orang yang kurang berpangkat ni? rendah sangat ke nilai mereka? rendah sangat ke maruah mereka yang kau nak banding bandingkan dengan keluarga kau...owwhh please...kita bukan tuhan yang MAMPU MERAMAL masa depan kita...

selamat petang....

aku hidangkan dengan pic kinchan 
hahahaha....




No comments:

Amaran !!

As-Salam...ini adalah blog peribadi saya..segala yg terpampang adalah ceritera sehari-harian saya dan juga keluarga..setiap manusia tu punya ceritera2 yang ingin dikongsi bersama-sama..Anda punye hak yg same,tp tolong hormati setiap hak org lain juga ya!!!
Sebarang kecurian gambar2 dan video di dalam blog ini adalah dilarang tanpa kebenaran dari saya sendiri.
Blog ini dicipta adalah untuk tatapan anak2 sy kelak apabila mereka meningkat dewasa dimana sy nk mereka lihat perkembangan mereka sejak kecil sehingga menjadi org yg berguna kelak.Jika 1 hari kelak kami tiada,jd blog ini akan menjadi medan tatapan anak2.

copypaste

Protected by Copyscape Online Plagiarism Detector

my angle girl

my angle boy

AL-FATIHAH