betullah

wiinkk....

poser poser ni...bos bos aku baik tau..

dia x hempuk kejer ke muke aku..

sayang bos2 sangat...oppps takat tu je leh story pasal kejer....

ehhh...korang...

aku rasa cam dah lame tak story pasal susu a.k.a stok ebm khalish...

aku nak story..nak sangat share pasal stok khalish....xtvt aku as breastfeeding mom..

tapi............

*









*

















*









tak semua orang suke...
tak semua orang berkenan tentang penulisan isu susu ibu ni
tak semua orang boleh menyusukan anak mereka..

ada orang menyampah dengan aku sebab terlalu hover story about penyusuan susu ibu
ade yang cakap aku tak sensitip tentang perasaan ibu ibu yang tak mampu menyusukan anak dorang...

dari situ aku slow down nak share tentang penyusuan susu ibu ni..
tapi de antara kawan kawan yang menyusukan PM aku tentang susu ibu ni...aku share mane yang aku tau..

sebab aku bukan PAKAR LAKTASI
sebab aku hanye berstory berdasarkan pengalaman aku dan kawan kawan..
aku jugak share story penyusuan dengan kawan kawan penyusuan yang lain...

aku TAK PERNAH kata FM tak bagus...sebab anak aku yang sulung pon minum fm sejak lahir..

meh sini aku share skit bermulanye niat menyusukan anak..

b4 aku preggy..aku memang tak suke orang dok lah publish pasal susu lah pasal stoklah...kire agak menyampah gak lah..
tapi aku suke plak tengok dak dak tembam ni...
then terus aku mula menggodek ilmu ilmu penyusuan ni..
aku tengok blog blog penyusuan...
eventhough aku tau susu terbaik adalah susu ibu...tapi aku kan poyo...konon nak bagi anak susu mahal..baru lah curlasssssss kan...
akhirnye aku akur yang aku memang boleh menyusukan anak aku..kenapa tak aku buat yang tebaik buat anak ke-2 ni...
so...aku disahkan mengandung lepas balik dari bercuti ke langkawi...Alhamdulillah..

aku terus buat preparation....even aku tau..peluang aku nak mengandung time tu 50 - 50 ...
aku tanye itu ini kat orang yang berpengalaman..
seawal aku mengandung 7 bulan...
aku dah beli breastpump pertama aku...medela swing...
now aku dah de 2 koleksi pam..cukuplah 2...

aku mula buat stok seawal dalam pantang...
aku taknak ikut istilah
masa dalam pantang adalah time hanye untuk directfeed baby...batul....tak salah pon fakta tu
cuma aku terlalu risau....kalau tiba tiba susu aku merudum...
itu lah gunanye stok..
aku target...aku nak menyusukan khalish dengan susu ibu sehingga usia dia setahun..memula...sebab bimbang biler poyo sangat tunjuk stok..susu takde...

tapi Alhamdulillah...sehingga kini..khalish dah pon berusia setahun 21 hari...aku masih mampu pam dan kumpul stok..
cuma kini khalish demand hanye nak fresh milk..
so....aku memang gigih ngepam...

kat opis...aku wat 2 sesi...kol 10am dan kol 4pm...

sesi pertama opis akan aku simpan tok stok...
sesi ke-2 aku buat bekalan tok esok hari.. (leh dapat 2 botol susu tok keperluan di rumah BS)

skang aku bekalkan khalish cuma 4 botol susu (4oz)
sebab khalish dah start solid..
susu minm bila dia nak aje...

then sesi pam subuh tu...aku akan dapatkan 2 botol lagi tok dibawa ke rumah pengasuh..

aku hanye akan guna stok susu dalam df tu bila hasil pam aku tak cukup..

okeh berbalik pada pokok dia..
betullah kata ibu ibu kat KIM's...ibu ibu menyusukan ni kena kuat mental..
sebab post post menyusukan ni...kiter leh dibenci kawan kawan..

haha...
aku kadang kadang nak gelak..
bab menyusukan ni sanggup benci kawan..
tapi bab orang show off benda benda lain...ade yang suke..

aku akui..
tak semua orang mampu menyusukan walaupun dorang dah cuba yang terbaik..tapi de sesetengah dari kes yang aku tengok secara langsung dan tak langsung...
dorang belum cukup usaha..
ada yang cuma mengharapkan pemakanan tambahan aje sebagai sumber akhir tok banyakkan susu...
(matiklah kena kutuk lagi ni)
aku sendiri pernah alami susu merudum...
ape yang aku buat...aku tak berhenti pam..aku tetap teruskan..
ade takde susu...blakang story..janji aku nak de ransangan pada nipples aku..
aku kerapkan khalish menyusu badan..
konsep menyusu adalah

SUPPLY N DEMAND

doa yang tak putus2...dan alhamdulillah..niat yang betul Allah akan permudahkan...

betul ibu yang menyusukan ni susah nak berdiet...
aku akui..
sangat susah
aku sangat sensitif tentang ubat ubat kurus
ehh..saper taknak kurus
cer kabor ke aku
de skali tu...aku tanye beberapa produk kesihatan...(tujuan nak kurus)

tapi de 2 orang kakak tu...
sangat  jujur dengan aku..

aku suka pada peniaga macam ni...
jujur dalam meniaga...

kiter jangan gairah dalam isu kurus ni...
aku akui..kadang kadang aku terikut kata hati..

sebab ape..
sebab aku nak kurus...telinga penat dok dengar orang cakap aku gemok lah..ehh macam macam lah..
tapi bila aku ingat balik pada anak yang sedang aku berjuang tok susukan dia sehingga usia 2 tahun..

aku padamkan niat..
cuma ritu aku de post pasal aku nak cari set PB...yup..aku rasa itu je lah cara aku boleh nak mengurangkan berat badan aku tanpa makan ubat ubat kurus...

tapi jangan haraplah dapat dengan reger yang aku nak...
hahahaha..

insyaallah...aku nak truskan penyusuan ni sampai kering titisan susu terakhir...ewahhhh...
+ kinchan sangat supportive...kalau leh dia nak soh aku menyusukan anak dia sampai usia 3 tahun..
insyaallah...

 

 




No comments:

Amaran !!

As-Salam...ini adalah blog peribadi saya..segala yg terpampang adalah ceritera sehari-harian saya dan juga keluarga..setiap manusia tu punya ceritera2 yang ingin dikongsi bersama-sama..Anda punye hak yg same,tp tolong hormati setiap hak org lain juga ya!!!
Sebarang kecurian gambar2 dan video di dalam blog ini adalah dilarang tanpa kebenaran dari saya sendiri.
Blog ini dicipta adalah untuk tatapan anak2 sy kelak apabila mereka meningkat dewasa dimana sy nk mereka lihat perkembangan mereka sejak kecil sehingga menjadi org yg berguna kelak.Jika 1 hari kelak kami tiada,jd blog ini akan menjadi medan tatapan anak2.

copypaste

Protected by Copyscape Online Plagiarism Detector

my angle girl

my angle boy

AL-FATIHAH