Bukan tujuan menunjuk

Assalammualaikum uoll 

khamis dah weiii....
esok jumaat..auww.......suke lettuw...leh cuti cuti kan...

aku rupernye silap tengok haribulan...ingatkan gi holiday minggu ni..rupernye....minggu depan...kinchan cakap....macam hover jew...haruslah...aku penat puasa soppin taw..semata mata nak soppin kaw kaw kat JPO ngan Hello Kitty Town nanti....aku pon tak pasti....holiday ni tok aku ke kiddos....haiishhh..maklumlah...aku kecik kecik dulu makpak tak mampu bawak jenjalan slalu....time dah ade duit sendiri ni....aku qado' lah....hahaha.... ^_^

bila usia makin meningkat ni....segala perilaku dan hormon kita akan sikit sikit berubah kan...mungkin jadi lebih baik dari dulu...berfikiran lebih rasional dari dulu...mane nak taw kan...usaha dan selainnye...kuasa Allah.....kita manusia ni cuma berusaha tok berubah.... :)

macam tu jugak aku....mungkin dulu aku bukanlah seorang penggemar barang kemas....emas kuning berstatus 916.....even cincin kawin aku adalah emas putih.....sampai sekarang kinchan suka bagi aku hadiah cincin emas putih...bagi aku...cincin emas putih ada nilai tersendiri....

tapi sejak 3-4 tahun ni...aku jadi penggemar barang kemas...macam jadi ketagihan....
aku ni kalau dah membeli sekali...esok esok mulalah aku berzikir kat telinga kinchan nak beli yang lain...walaupon aku nak beli tok 2-3 bulan akan datang...muahaha....kalau tak dapat ke aku...dapat ke anak dara aku sorang tu pon jadilah..hahaha....

tapi kadang kadang....orang akan salah tafsir minat aku...
aku membeli bukan tujuan nak menunjuk...jauh niat aku nak tunjuk pada umum...
aku cuma nak share minat aku....macam aku share kat FB.....disamping tu kawan kawan boleh taw kat mane kedai yang jual emas murah....then dorang bolehlah buat bandingan...pilihan di tangan masing masing..aku memang suka share benda yang murah tapi berbaloi ko miliki....

1 yang membuat aku tertarik pada emas ni adalah sebab pelaburan jangka panjang....
yes aku ade pengalaman Rumah Di Pecah Masuk dulu...segenggam barang kemas aku dengan marsya kena sebat camtu je....ape nak buat....bukan rezeki aku....aku kerugian dalam 10k kot tok barang kemas yang kena rompak tu...

lagi pon memang salah aku..buat umah teres macam dok umah apartment aku dulu...slumber badak letak kotak barang kemas atas meja makeup...ha..elok sangatlah tu kan....orang ngantok disorong bantal kan......dia tinggalkan aku kenangan kotak barang kemas aku je..konghajo punye penyamun tarbus...

sekarang aku start kumpul kumpul balik....sebenarnye tujuan aku adalah...aku nak ajor laki aku menyimpan duit....klu nak soh dia gi masukkan duit dalam buku simpanan tu..memang senak perut lah ko hari hari kena berzikir kat telinga dia tu....cara mudah yang aku boleh berpikir adalah....kami akan balik pilah 2 bulan sekali kan....tiap kali balik..aku ajak dia sep sep tangan dengan tokeh kedai emas tu....auuwww...... :P

so tiap kali membeli emas..aku andaikan dia menyimpan jugak...
emas ni bukanlah kita beli hanye bertujuan untuk menjual balik atau menggadaikan...tapi bagi aku ianye 1 bentuk pelaburan yang sentiasa ade nilai....
duit simpanan adalah benda lain..yang mane duit simpanan tu kadang kadang kita mudah mudah je nak kuarkan ikut suke...kad ade kan...main cocok je ..

lantaklah orang nak kate ape...aku buat ape yang aku rase aku mampu ...dan aku tak buat benda yang aku tak mampu atau dengan kata lain..buat sebab ikut orang lain buat...aku tau kemampuan aku suami isteri...aku belajar pengalaman dulu....waktu susah tak ade orang tunjuk muka ... time senang...aku plak suka sorok diri...ehhh camtu plak...haha...

aku suka kalau ape yang aku share pada kawan kawan dan sharing tu mendapat manfaat pada kawan kawan lain....walaupon ada yang mengutuk...tapi kadang kadang info kita tu boleh dorang guna....kot lah nak cari emas bajet kan...
tok pengetahuan....dulu...sebelum emas pilah ni femes sebab murah...aku memang selalu menjadi pelanggan tetap Tomei...Poh Kong...Wah Chan....SWan....Emas Seri Pinang....tapi korang sendiri taw kan....upah kat kedai dorang ni mahal okeh....sebelum aku beli bangle aku tu .... aku dah survey dulu kat Emas Seri Pinang and Habib.....upah sahaja RM600....tak tercirit aku nengok..dengan RM600 tu aku boleh beli 1 gelang marsya atau rantai bajet tok dia.....tapi aku dapat patern yang sejibik kat pilah harga upah sahaja baru RM180 tak silap aku...upah paling mahal aku beli..muahaha...

tok barang barang kemas marsya plak.....harga upah dia dalam lingkungan RM80-RM120 hajo.....patern not bad...
macam baru baru ni aku beli gelang...aku tempah sebenornye bulan 10 ritu..... aku taknak ade emas putih...nak sumer emas kuning....so..cina tu soh order je lah....nanti balik boleh amik ikut harga pasaran..auuww..suke lettuw kan.....makin turun makin bagus...
minimum siap 1 1/2 bulan....kira okeh lettuw kan..siap ngam ngam time aku nak blik pilah semula kan...
kinchan prefer beli biar kecik asalkan berat..aku ni blasah je..janji aku suke...... :P
for next time..aku ingat nak tambah 1 aksesori lain..ingat nak tambah huruf.. EMK....
ade orang tanye ape maksud EMK...

E - Emma
M- Marsya
K- Khairul dan Khalish

tapi tunggu dululah...kan buntang plak mata pak hencik aku .... :P


tq darling...semoga rezeki b makin murah dan murah dan murah... ^_^

 kebetulan smalam aku godek youtube Pencentus Ummah....ade pulak topik hukum memakai barang kemas..
semoga boleh menjadi rujukan pada kita kita k..kalau ade hukum yang aku tak tau...sila share..aku tak kisah terima pandangan dan pendapat...kita mesti mau terbuka kan... can make ur life is happy kan.....





No comments:

Amaran !!

As-Salam...ini adalah blog peribadi saya..segala yg terpampang adalah ceritera sehari-harian saya dan juga keluarga..setiap manusia tu punya ceritera2 yang ingin dikongsi bersama-sama..Anda punye hak yg same,tp tolong hormati setiap hak org lain juga ya!!!
Sebarang kecurian gambar2 dan video di dalam blog ini adalah dilarang tanpa kebenaran dari saya sendiri.
Blog ini dicipta adalah untuk tatapan anak2 sy kelak apabila mereka meningkat dewasa dimana sy nk mereka lihat perkembangan mereka sejak kecil sehingga menjadi org yg berguna kelak.Jika 1 hari kelak kami tiada,jd blog ini akan menjadi medan tatapan anak2.

copypaste

Protected by Copyscape Online Plagiarism Detector

my angle girl

my angle boy

AL-FATIHAH