RIP FOR KIKI

Assalamualaikum..
yuhuuuuuuu..sihat ke tak korang ni?? 

harini baru ade mood nak update blog...
aku dah tau ape punca aku malas nak update blog...hurmm..sebab PC opis ni macam hampeh...semua nak di BLOCK nye....dah abis software editing gambor aku...kang aku tepek pic tanpa watermark lah erk..nak buat camne..kang berhapdate lagi lah blog aku ni..

semua kawan kawan FB ngan INSTA aku banyak dah tau yang kiki dah pergi menemui penciptanya 21 september lepas....kiki mati lepas 2 minggu melahirkan anak anak dia..ni kali ke 2 kiki mengandung lepas melahirkan anak anak dia upin ipin yaya pada 8 Mei 2014 lepas..jarak masa kiki tokmengandung balik tu adalah sangat singkat kan....ye lah....dia dengan Amor tu bukan manusia ade akal...ikut dan dia je bila rasa nak lepaskan nafsu tu kan...tapi kandungan dia kalini memang banyak 7 ekor semuanya..sekor mati mase dilahirkan....so tinggallah 6 ekor..

kisah siapa kiki boleh ;ahbaca link ni

#KIKI 

#KIKI 


pada hari kejadian tu...aku balik beranang tok tempah sangkar tok dorang ni...aku bukan membazir duit buat sangkar kucing bagai..memandangkan sangkar yang sedia ade tu sangatlah tak sesuai tok letak dorang semua kalau anak kiki lahir nanti...so aku decide nak buat sangkar besar nantio leh letakkan semua dalam tu...pagi tu sebelum kitaorang semua keluar rumah...aku memang dah nampak kiki ni gelisah kehulur kehilir tanda nak beranak lah tu...dah start menyorok dalam stor naik tingkat atas bagai....menyorok dalam almari baju aku bagai...so kinchan dah sesiap bakul baju empat segi tu letakkan kain pastu biarkan letak kat dapur tu..kucing lain aku kurung dalam sangkar...tak boleh lepaskan nanti takut dorang ngap anak kucing tu nanti....

dipendekkan cerita..lepas selesai urusan tempah sangkar bagai...bapak aku plak kol soh datang umah paksu aku kat pelangi semenyih ajak jumpa makan makan kat sane memandangkan aku menghala ke sana...lepas lama jugak masa umah paksu aku tu....balik petang lah jugak....balik je rumah...anak aku bagitau.....kiki dah beranak...7 ekor...woooooo...i is terkejut okeh..terus melulu ke dapur...tengok anak dia tengah menyusu...pastu aku selak selak badan dia..nampak lah sekor masih dalam karung dia..dah mati pon..terus kinchan amik tok tanam...


6 ekor anak kiki dengan Amor

 kesian kan kiki ..dah lah dia tak cukup rehat...bayangkan kami berusaha nak pastikan tok kali ke 2 ni..kami same2 menolong kiki nak beranak nanti..tapi kuasa Allah mengatasinya...ke 2-2 kelahiran anak anak kiki kami tak dapat bagi support pada dia..


orang tanye aku ape punca kematian kiki dengan anak anak dia...jujur pada asalnya...aku dengan kinchan pon blur...kami syak mungkin kemurungan akibat kelahiran yang terlalu banyak...lepas beberapa hari melahirkan anak dia...kiki muntah muntah kuning....kinchan balik skejap tok bawak dia ke klinik...doc vet cuma bagi ubat tahan muntah..antibiotik tok dia amik....tapi badan dia makin lemah..sampaikan aku terpaksa beli susu tok anak anak dia sebab kiki taknak susukan anak anak dia...tambahan lagi...puting susu kiki macam tak cukup tok anak anak dia ...memasing berebut..
makin lama...lepas sekor sekor anak kiki mati....
korang jangan tak tahu k..aku sampai tido kat bawah k tok tengok keadaan kiki dengan anak anak dia...susu tok anak anak dia kena sumbat....kiki plak xnak langsung makan minum...masa tu aku dah hilang idea nak buat ape lagi...

aku sampai amik cuti okeh tok tengok keadaan kiki...tak sedap hati wei datang keje tapi pikiran melasyang ingatkan dia...
hati aku makin sayu...anak anak dia sekor sekor mati lepas aku bagi kan susu botol...

masa ni semua masih sihat..



semua warna kucing yang kami nak semua ada pada anak anak kiki ni...




semua cara anak anak dia mati same....tercungap cungap..pastu slow slow mati....
pastu aku pelik..abnak anak dia asik kencing dengan berak..sehari aku sampai kena tukarkan kain lapik sampai 3-4 kali k sebab kalau tak tukar takut bakteria merebak...
kinchan cakap tu elok lah tu sebab kucing dah leh berak kencing...hurmm macam bayi manusia lak kan...dah leh berak kencing leh discharge.. :P

sampaikan aku kena siram manjew manjew dorang ni okeh sebab bau hancing giler...
kiki plak langsung taknak jilat anak anak dia ni...sifat ibu kucing ni adalah akan jilat anak anak dia ni tok bersihkan badan anak anak dia..

lepas beberapa hari kiki masih gak buat perangai taknak susukan anak anak dia..aku amik keputusan cari jugak ibu tumpang tok anak anak dia..mase tu anak anak dia cuma tinggal 3 ekor je...aku mintak bantuan kat group PH KAKI MOTONG ...ramai gak yang kol aku nak hulurkan bantuan... aku setuju tok amik sekor ibu kucing dengan 2 ekor anak dia dari student UIA ni.....

ni anak anak jenab tu...
giler ganas dorang ni walaupon umo baru dekat 2 bulan....hahaha..speechless..


petang tu hujan turun lebat giler...banyak betol dugaan aku masa nak amik jenab ni kat UIA....dengan hujannya...dengan jammed nya..dengan sesat jalannya....pening kepala aku...tambah dugaan lak...masa nak gerak tu..sekor anak kiki mati....aku siap belikan bantal elektrik tu tok pastikan dorang dapat haba yang cukup memandangkan anak kucing kena dalam keadaan warm....

bayangkan umur anak anak kiki dekat 2 minggu..tapi badan dan pergerakan macam anak kucing baru umo 3 hari....susu aku bagi ikut time...alamak...aku takleh nak ingat lah..nak nangis plak.. T_T

okeh cuba ringkaskan lah sikit k...nak story memang takkan abis 2 muka surat..

sampai rumah...aku cuba rapatkan anak kiki yang berbaki sekor je pada jenab....amik masa okeh...sampailah masa bangun waktu subuh tu..aku nak tengok keadaan jenab dengan anak kiki tu (oh mase tu kiki masih ade k...tapi kiki aku letakkan dia kat sangkar besar tu dengan yangdak itam 3 ekor tu)...aku cuba amik anak kiki yang sekor tu halakan ke puting jenab..syukur anak dia nak menyusu....banyak dia menyusu....badan pon nampak kering mungkin jenab jilat agaknye...jenab pon tak garang dengan anak kiki tu...tapi semuanya berakhir pagi tu jugak..bila balik dari breakfast pagi tu...aku nampak anak kiki dah tercungap cungap..aku aspek dia kena lenjan kat anak anak jenab 2 ekor yang maha hyper tu..mugnkin terpijak ke ape ke kan...aku keluarkan anak dia tu.....then cuba balutkan dia dengan kain towel...aku nak berusaha jugak tok dia kuat smangat tok hidup....ni ade video dia saat saat akhir dia.....








dah semua 7 ekor anak kiki mati....kiki akhirnya menyusul selepas semua anak dia pergi dahulu ..... kuat semangat kiki demi anak anak dia kan uoll...

pagi 21 september tu..macam biasa..kinchan akan bersihkan sangkar kucing luar tu sekali dengan bagi wetfood bebudak tu...sekali kinchan jerit bagitau kiki dah tak ade...

ni keadaan kiki 2 hari sebelum dia mati..
dia langsung tak bangun....baring camni je..badan dah tinggal kulit dengan bulu je wei...kinchan dah forced feed makan dia...dia muntahkan balik...

akhirnya.....derita ko sampai kehujungnya jugak ye kiki
sehari sebelum tu aku sempat mandikan dia...bersihkan telinga dia bagai....aku usap usap sambil cakap kat dia...
kiki...cepatlah sihat balik...nanti boleh main dengan upin ipin amor balik k...
lepas ni mama akan mandulkan kiki..mama taknak bagi kiki mengandung lagi dah..mama kesian kat kiki
semua anak anak kiki tu dah ade kat syurga..Allah akan pelihara anak anak kiki...anak anak kiki mesti comel macam kiki n amor kan...kiki cepat sembuh ye sayang...
(oh my GOD..air mata aku mengalir lagi ni.....)


masa kinchan bawak jenazah kiki keluar dari sangkar...aku usap usap kepala dia...lepas tu terus zasss air mata aku deras macam pecahnya empangan bakun..aku kata ok lah b....tanamkan lah kiki...
aku dah tak sanggup tengok keadaan dia..aku terus berlari naik atas..menangis sepuasnya...sambil pakai baju keje okeh..
masa drive ke tempat keje..sepanjang perjalanan aku menangis non stop...sampai opis...aku cakap kat officemate dan officer office aku sambil menangis sedu sedan okeh...dorang tau aku bela kucing...
seminggu okeh aku amik masa nak stop menangis..tengok dapur nampak kiki...tengok bawah meja nampak kiki...kiki ni pendiam...dia suka menyendiri...susah nak dengar dia mengiau tak tentu hala...
sangat penyayang.....manjew...walaupon muka dia sapok capok..tapi dia sangat comel kalau korang tengok keletah dia..bulu dia lembut giler...

aku boleh dikatakan trauma...sampaikan...aku macam dengar dengar kiki mengiau kat pintu blakang umah....
dl kiki pernah hilang sebab merajuk aku bagi yaya kat keluarga metua dia....sehari suntuk dia hilang...sampaikan aku dah print memo nak tampal kat taman aku kalau jumpa kiki roger aku...

tapi Allah dengar doa aku....masa nak sahur tu..kiki ketuk ketuk pintu balakng umah..melompat suka aku tengok dia...kesian dia mase tu..ape lah ko makan dan minum kat luar tu kiki...dah lah banyak anjing liar...

kebahagiaan kami skejap...kiki yang aku bela sejak Jun 2013 pergi jugak lepas 1 tahun 3 bulan bersama kami ...

aku sendiri kena pulihkan keadaan aku...aku amik keputusan tok beli sekor lagi anak kucing yang seakan akan same macam kiki..aku nak macam kiki...aku nak susuk kiki sentiase ada bersama aku..
oh jangan dimulakan aku dengan sesuatu..aku kalau dah syaang sesuatu aku akan sayang sampai mati...
aku akan jaga elok elok...walaupon orang kata buruk ke ape ke...ade aku kisah...macam laki ahkak lah deknon......walaupon dia langsung tak ensem...tapi aku tetap sayang dia...susah senang dia aku je tau...
grrr....hehe...nak buat camne..memang perangai aku...

tok next entry..akan story pasal Bella...siapakah Bella?? tunggu...........

selepas kematian kiki...
aku pegi vet tok rawatan dah 3 ekor tu..

doc pon terkejut dan sedih bila dengar kiki mati...
aku tanye doc mungkin ke sebab virus..sebab aku bagitau simptom...
tapi pelikkan sebab kiki dan complete vaksin wajib dia yang 2 tu...
rawatan semua ikut jadual...

aku syak lah...dia dah ade virus sejak dia kecik...mungkin dari owner lama..atau mungkin masa dia hilang dari rumah  sebab merajuk tu...virus parvo boleh menyerang melalui udara jugak k....anjing dan kucing boleh dijangkiti parvo....dah aku plak tak tau bantai letak kiki sesangkar dengan upin ipin amor...so....kena bersihkan dengan clorox tok hapuskan virus tu...

anak anak kiki mati sebab dia minum susu dari kiki dan dari dalam perut anak dia dah terjangkit dengan virus ni...Allah bagi kami pinjam skejap anak anak dia tu...

virus parvo ni kalau dapat dikesan awal...memang boleh diubati taw...bukanlah ubat semata..tapi banyak proses lain...korang kena sabar nak rawat kucing yang kena parvo ni..
tapi kami takde peluang tu....
tu orang cakap...hargai semasa dia masih ade...tak ade pon tak hargai..cuma aku mungkin careless sebab kucing parsi jenis pendiam...

sangkar yang tak mampu didiami kiki dan anak anak dia...


kiki...
kehadiran kamu menjadikan mama tetarik pada kucing..
kamu adalh kucing yang telah membuatkan mama menerima kehadiran kucing kucing yang lain dalam hidup kami...

kiki...
kamu seekor kucing yang sangat comel..
kamu membuatkan hari hari kami sentiasa penuh dengan kelam kabut

kiki...
mama cuma nak kamu tahu....mama papa kakak dan adik takkan pernah lupakan kamu sepanjang hayat kami...kiki tunggu kami diSANA ye...In Syaa Allah kita akan bersama disana semula ya...doakan kami sentiasa sihat tok menjaga anak anak kiki yang masih ade k...Kak Normah slalu update pasal yaya..kiki jangan risau..yaya sangat sihat dan menjadi kesayangan keluarga ayah dia...kak normah selalu hantar pic yaya pada mama...comel sangat yaya tu sekarang....

kiki....
mesti kiki dan bersama anak anak kiki sekarang ni kan...mesti comel agaknye anak anak kiki dengan amor tu sekarang ni ye...

tenanglah kiki kat sana ye...
mama sentiasa rindukan kelibat kiki...

RIP for KIKI









* akhirnya berjaya jugak booked tiket bercuti ke tuttttt......dapat plak musim sejuk...auwww..sukalah anak anak nanti...ke mak pak dia yang sronok...okeh..start kumpul duit....banyak belanja kat sana nanti....owhh......next month...honeymoon time........laut...pasir.....hotel....scuba....auuww....teruja mak nyahhhh*

No comments:

Amaran !!

As-Salam...ini adalah blog peribadi saya..segala yg terpampang adalah ceritera sehari-harian saya dan juga keluarga..setiap manusia tu punya ceritera2 yang ingin dikongsi bersama-sama..Anda punye hak yg same,tp tolong hormati setiap hak org lain juga ya!!!
Sebarang kecurian gambar2 dan video di dalam blog ini adalah dilarang tanpa kebenaran dari saya sendiri.
Blog ini dicipta adalah untuk tatapan anak2 sy kelak apabila mereka meningkat dewasa dimana sy nk mereka lihat perkembangan mereka sejak kecil sehingga menjadi org yg berguna kelak.Jika 1 hari kelak kami tiada,jd blog ini akan menjadi medan tatapan anak2.

copypaste

Protected by Copyscape Online Plagiarism Detector

my angle girl

my angle boy

AL-FATIHAH