Persiapan Sekolah Kiddos

Assalamualaikum..
Merry Christmas kepada semua yang menyambutnya....
kepada yang bercuti selamat bercuti...
ahkak sekeluarga dah puas bercuti ke HK...maka tiada lagilah istilah nak gi bercuti lagi erk...huhu..

dalam 2 minggu lagi bebudak dah nak bersekolah kan...


masa cuti ni lah menyempatkan diri  settlekan perihal sekolah adik dan kiddos...persiapan semua dah selesai...selesai jugaklah duit aku beriban melayang...takpe...itu tanggungjawab kita sebagai ibubapa...menyediakan dan menyelenggara..gittuw kekdah jadi makbapak...

kalau nak kata senang..menipu lah hidup as mak bapak ni senang...kadang kadang kita kena korbankan "HAK" kita sebagai suami isteri atau "HAK" hakiki kita sebagai manusia untuk melihat anak anak mendapat HAK diaorang....hurmm...bagi yang dimudahkan urusan Tahniah...bagi yang macam aku ni tahun depan agak mencabar jugak lah...mana nak uruskan adik..mana nak uruskan anak-anak sendiri lagi..kerja hakiki lagi...hurmm.. *pening kepala*

tapi macam aku cakap sebelum tu, kalau aku tak buat..siapa lagi aku nak harapkan...nak taknak pejamkan mata jer lah...kalau ikutkan, aku nak jer resign hadap dorang jer ....tapi setiap benda ada jalan....

dak tyco tu dah start sekolah tahun depan....lepas survey beberapa tadika...aku pilih Tadika Apple King cawangan bandar kajang..alasannya...dekat dan ada silibus mandarin...ikutkan aku nak masukkan dia kat Smart Reader Putrajaya...call semua centre dorang, semua tak amik Mandarin silibus...dorang amik Islamic...so..kenalah cancel..disebabkan dia pon aku masukkan ke Sekolah cina darjah 1 nanti...so...kena jugaklah amik tadika yang basic dia adalah mandarin..dan kebetulan pulak sekolah khalish ada daycare...tu yang aku suka...

aku dah booked sekolah dia since bulan 10...so...17hb ritu adalah assessment day dia...bayar semua yuran sekali dengan amik semua barang...

ni aku kepilkan yuran bagi tahun 2016...lain centre lain harga tau...x sama..sebab dorang adalah francise....aku dapat early bird price...which is..yuran aku masih ikut harga tahun 2015...tok tahun 2017 nanti harga akan berubah lah...

Yuran keseluruhan                 RM 1030
Monthly Fee                              RM  490
Transport                                 RM    45

tetiba ada transport kan...ok macamni...sekolah khalish paling awal bukak kol 7.45am..aku pulak keluar rumah kol 6.40am untuk hantar kakak ke sekolah...so...takkan aku nak pusing balik dari sungai chua ke tadika khalish untuk tunggu sekolah dia bukak...kinchan pulak nak gegas ke office kan...nasib baik transport taska khalish dulu dia masih terima orang..lega sangat...phewww...settle 1 problem....so..tahun depan bolehlah aku masuk kol 7.30am....balik kol 4.30am...sekolah khalish dan sekolah agama kakak sebelah menyelebah (ni jugak reason kuat aku pilih tadika Apple King) so...sementara kakak abis sekolah agama..aku bolehlah amik si khalish dulu...pejamkan mata sepuluh minit ke dalam kereta..hahaha...

Kes ke-2....

adik aku...ikut perjanjian aku dengan abah aku dulu...aku cuma jaga dia tok darjah 6 sahaja....lepastu dorang nak masukkan dia ke asrama....tup tup....masa dapat sekolah SAAS tu...dia tak dapat asrama sebab asrama dah penuh...kena tunggu next series if ada tempat dia boleh lah dapat tempat...nak taknak...aku kena jaga dia lagi,,,hurmm...memandangkan bapak aku dah hidup sesorang, sebagai manusia takkan aku nak biarkan anak dara hidup sendiri sebab bapak aku bukan boleh jaga anak dara dia sangat dengan kerja dia tu...lepastu siapa nak pantau life dia tu kan...even aku sendiri memang secara jujurnya tak mampu nak jaga  orang lain selain anak-anak aku sendiri..tapi disebabkan "HUMAN" aku pejamkan mata jugak jaga ... orang lain taknak jaga...yerlah semua ada alasan sendiri...aku ni jer tak ada alasan agaknya lah....*terluah jugak*
kebetulan sekolah dia sesi petang, ni pon akan jadi masalah pada aku...huwaaaaa nangis dibuatnya!!!!!!!! dah lah kakak masuk 2nd term sesi persekolahan yang mana ada kelas koko...mana aku nak pergi sekolah dia hantar makanan...mana nak pergi balik rumah aku amik si adik hantar ke sekolah....*nangis* secara berat hati...aku kol lagi transport taska khalish kot dia ada contact van skolah yang cover ke SAAS..syukur Allah bantu aku...kebetulan dia memang ada hantar budak ke SAAS...sesi petang jugak....rasa nak lompat bintang time tu jugak....dia kata dia terima budak sesi petang lagi....phewww...Syukur Alhamdulillah....so....sesi tahun depan....aku cuma uruskan kakak jer tok hantar dan jemput...

Aku pon nak jaga 'kebaikan' ketua jabatan aku yang bagi aku kelonggaran keluar awal uruskan bebudak...jadi tak manis lah kalau aku ambil kesempatan yang ketua aku bagi secara berlebihan kan...kalau kerja swasta ni aku dan resign uruskan anak-anak jer..takyah pening-pening kepala...tu belum lagi kalau kami laki bini kena outstation...jadual outstation tahun depan dah aku bau-bau nih...jadual kinchan kursus lagi...owhhh memang pening dowh kepala...kalau pon aku ade bibik..bukan bibik tu boleh drive uruskan anak-anak aku okeh...
kadang-kadang kalau jadual kerja outstation aku pack...pernah jugak aku stress...rasa nak menjerit okeh kalau pikirkan urusan anak-anak...

kalau jadi...kemungkinan besar, khalish masuk darjah 1...aku nak bertukar ke jabatan yang senang dan dekat  sikit lah dengan sekolah dorang...kalau nak dikira kan sayang dengan jabatan sekarang, harus aku sayang 11 tahun kot aku kerja kat situ, dari seksyen yang bizi buat perkhidmatan sampailah bizi kerja luar, tapi aku tetap sayang pada jabatan aku nih...tapi demi kebaikan institusi kekeluargaan aku...i need to move on...tanpa rasa bersalah pada jabatan dan tanpa rasa bersalah pada anak-anak aku...aku sendiri kena berkorban....

Alhamdulillah ... semua dapat disettlekan sepanjang aku bercuti...tinggal last yuran nak dibayar...sekolah si kakak...dorang bukak pada sesi persekolahan nanti....



Balik dari assessment dak khalish...aku terus ke Mtero Point tempah sticker tok dia dan kakak....malas dah nak kerja gunting tampal macam tahun sudah..letih makkaw!!!



kaler pon aku tampal selotip....








toiletries pon aku tampal....tinggal nak beli Milk Cup dia..sebab sekolah nak train dia minum susu pakai Cup...





*** semua urusan sekolah dah settle...now sesi aku nak train lelemak badan aku supaya tak mintak makan dah...asik makan jer...lemau lah badan kak jemmah... -_____-

No comments:

Amaran !!

As-Salam...ini adalah blog peribadi saya..segala yg terpampang adalah ceritera sehari-harian saya dan juga keluarga..setiap manusia tu punya ceritera2 yang ingin dikongsi bersama-sama..Anda punye hak yg same,tp tolong hormati setiap hak org lain juga ya!!!
Sebarang kecurian gambar2 dan video di dalam blog ini adalah dilarang tanpa kebenaran dari saya sendiri.
Blog ini dicipta adalah untuk tatapan anak2 sy kelak apabila mereka meningkat dewasa dimana sy nk mereka lihat perkembangan mereka sejak kecil sehingga menjadi org yg berguna kelak.Jika 1 hari kelak kami tiada,jd blog ini akan menjadi medan tatapan anak2.

copypaste

Protected by Copyscape Online Plagiarism Detector

my angle girl

my angle boy

AL-FATIHAH